Helse og omsorg

Norge er ikke godt nok forberedt på en ny pandemi

Morten Wold, Frps medlem i Helse- og omsorgskomiteen, mener at vi kom relativt godt ut av koronapandemien sammenlignet med mange andre land, selv om det fikk dramatiske konsekvenser særlig for en del barn og unge. Han er likevel ikke imponert over hva som har blitt gjort for å forberede Norge på en ny helsekrise.

Regjeringen redegjorde i dag på Stortinget om myndighetenes håndtering av koronapandemien. Wold var klar under talen at han var bekymret for at helseberedskapen ikke er tilstrekkelig styrket for at Norge skal klare å håndtere neste helsekrise på en bedre måte. Han pekte blant annet på kapasitetsutfordringer og at vi må styrke nasjonal beredskap på medisiner og utstyr.

- Helsekøene har økt betydelig de siste årene og det er det er urovekkende at det er sprengt kapasitet på intensivavdelingene. Både Legeforeningen og Norsk Sykepleierpleierforbund har uttalt at hvis ikke sykehusbudsjettene styrkes vil det svekke beredskapsevnen. Det sier alt om prioriteringene at det er flere administrerende direktører enn intensivplasser i helsesektoren, sier Wold.

Vil finansiere sykehusbygg over statsbudsjettet

For å sikre at sykehusene får en styrket og mer forutsigbar økonomi, vil Frp at investeringer i sykehusbygg skal finansieres direkte over statsbudsjettet.

- Den krevende økonomiske situasjonen i helseforetakene skyldes i stor grad at de må sette av penger til egenkapital for å få lån til investeringer, noe som ofte fører til kutt i driftsbudsjettet. Vi vil derfor ha en nasjonal investeringsplan for sykehusbygg som skal finansieres over statsbudsjettet. Det vil også sikre at sykehus bygges med tilstrekkelig kapasitet for å dekke forventet befolkningsvekst og med en beredskapskapasitet til å kunne håndtere kriser, avslutter Wold