© Håkon Rusdal

Næringsliv

- Monopolpenger til bøndene

Regjeringens inntekstberegning for bøndene vil «pynte» på de reelle tallene og fremstå som at inntekten er 20 prosent høyere, mens den enkelte bonde ikke vil merke noen ting.

Etter at regjeringen fremla sine forslag til økt selvforsyning av forbruksvarer og en plan for inntektsmulighetene i jordbruket har det vært knyttet stor spenning til utfallet av forhandlingene i Stortinget. Ingen reel endring, og utdeling av monopolpenger mener landbrukspolitisk talsperson Bengt Rune Strifeldt ble resultatet.

- Hovedutfordringen til dagens bonde er det planøkonomi-lignende systemet som detaljstyrer og regulerer nærsagt alle aspekter ved landbruket. Et godt eksempel på dette er markedsregulatorene som la bånd på bondens mulighet til å levere melk og egg, noe som igjen medførte mangel på de nevnte matvarene, sier Strifeldt.

- Når det står i meldingen fra regjeringen at ingen av tiltakene vil medføre vesentlige systemendringer bommer regjeringen helt på hva situasjonen krever. For Fremskrittspartiet er det innlysende at systemet må gjennomgås og endres til det beste for bonden, forbruker og selvforsyningen, mener Strifeldt.

Pynter på tallene

En av de endringene som regjeringen foreslår er en normeringsfaktor på 20 prosent. Dette er en inntekstberegning som kun vil «pynte» på de reelle tallene og fremstå som inntekten er 20 prosent høyere.

- Forslaget om å innføre en normeringsfaktor vil ikke resultere i en inntektsøkning for bøndene. Både forslaget om årstimetall og normeringsfaktor, vil kun pynte på Senterpartiets historiefortelling om at inntektsgapet for bøndene reduseres. Faktum er at det kun er på papiret at det bedrer seg, den enkelte bonde vil ikke merke noen ting. Fremskrittspartiet har derfor ønsket å sende meldingen tilbake til regjeringen slik at forslag, sånn som normeringsfaktor, blir bedre gjennomgått og at man får korrekt tallgrunnlag på plass.

- Vi fremmer også forslag om å gjennomføre en helhetlig gjennomgang av jordbruksavtalesystemet og legge denne frem for Stortinget før behandlingen av jordbruksavtalen 2026. Det er først da at vi kan treffe gode vedtak som faktisk bidrar til å bedre inntektsmulighetene i jordbruket, sier Strifeldt.

Fisk er matsikkerhet

Fisken må også medregnes i norsk selvforsyning mener Strifeldt, og poengterer at vi eksporterer enorme mengder fisk hver dag.

- Selvforsyning og matsikkerheten må være førende i en krigs- eller krisesituasjon. Norge har en høy produksjon av fisk som eksporteres, og det er helt naturlig å legge til grunn at kostholdsvanene også vil endres i en eventuell krisesituasjon. Som en fiskerinasjon er det viktig å medregne fisk som en del av beredskapen. Norge eksporterer tross alt 40 millioner måltider med sjømat hver dag, og derfor ber vi regjeringen endre beregningsmodellene for selvforsyning og matsikkerhet slik at sjømat naturligvis regnes inn, avslutter stortingsrepresentanten.