Silje Hjemdal, FrP © Håkon Rusdal

Justis og beredskap

Partnerdrap er ofte varslede drap som kunne vært unngått

Partnerdrapssakene illustrerer et noe naivt system som ofte tar mer hensyn til gjerningsperson enn offer. Det vil FrP gjøre noe med.

25 offer hadde eller ba om voldsalarm før de ble drept

Siden år 2000 har 186 kvinner og 23 menn blitt drept av sin partner eller ekspartner. Nesten alle slike drap er kjennetegnet av vold i forkant. En fersk kartlegging fra VG avdekker at minst 25 av ofrene hadde eller ba om voldsalarm eller besøksforbud før drapet skjedde.

- Disse tragiske dødsfallene kommer ikke ut av det blå. De samme faresignalene preger nesten samtlige saker. Det er trusler og vold i forkant som anmeldes, men ofte blir ikke offeret ivaretatt godt nok, og voldsutøver får milde reaksjoner, om noen, ved brudd på besøksforbud og lignende, sier Silje Hjemdal, FrP.

Riksrevisjonen, partnerdrapsutvalget, barnevoldsutvalget og overvåkningskomiteen GREVIO er blant mange som har uttrykt bekymring for organiseringen og samordningen av arbeidet mot vold og overgrep. Det blir påpekt at styringssignalene og dialogen mellom nivåene er ikke er godt nok samkjørte. De økonomiske virkemidlene på feltet er heller ikke godt nok samordnet.

Innvandrere er overrepresenterte

- FrP mener det er offeret som må hensyntas og beskyttes, men ofte ser vi at det er voldsutøverens rettigheter som vektlegges. Derfor mener vi at strafferammene for trusler og vold må økes, i tillegg må det automatisk få en streng konsekvens ved brudd på besøksforbud, sier Hjemdal.

I Norge lever rundt 750 barn på skjult adresse i, da gjerne i frykt og på flukt fra overgriper. Igjen er det ofrene, som ofte er redde familier, som må innskrenke eget liv og friheter.

- Vi må også snakke om at innvandrere er overrepresenterte både som offer og gjerningspersoner. Ifølge SSB er innvandrerkvinner langt mer utsatte for vold og overgrep i nære relasjoner, enn norske kvinner. Derfor må det rettes en spesiell innsats mot innvandrermiljøene, hvis ikke svikter vi en stor gruppe som lever i forferdelige forhold bak husets fire vegger, sier Hjemdal.