Foto: Bibben-FrP

Strengere utlendingskontroll

- Altfor lenge har vi i Norge vært naive i møte med falsk ID og misbruk av ID. Nå er tiden for naivitet forbi, sier innvandringsminister Sylvi Listhaug (Frp).

På Politiets Utlendingsenhets (PU) lokaler på Tøyen i Oslo lanserte regjeringen i dag tidenes satsing på ID-kontroll av utlendinger. 81 millioner lanserer regjeringen i statsbudsjettet for 2017 som skal gå til strengere kontroll med ID-papirer, og bekjempelse av ulovlig opphold og kriminalitet som begås med bakgrunn i falsk identitet.

- Dette er tidenes satsing på ID-kontroll i politiet for å bekjempe noe som er et stort problem i Norge. Nå får vi på plass helt nødvendige verktøy for å ta de som misbruker identitet, fastslår Listhaug.

Det er grunnleggende for Norge å ha oversikt over hvem som oppholder seg her. Bruk av falsk identitet tilrettelegger for kriminalitet, som for eksempel trygdesvindel, id-tyveri og oppholdstillatelse på falskt grunnlag. – Dette kan vi ikke akseptere. Nå får politiet blant annet håndholdte enheter som gjør at de kan sjekke fingeravtrykk og ansiktsgjenkjenning mens de er ute på kontroll, det gjør det mye mer effektivt og enklere å ta de som misbruker systemet, sier Listhaug.

FrP/Høyre-regjeringen legger frem en ID-pakke som innebærer tidenes satsing på:
  • Utvidet lagring og bruk av fingeravtrykk og ansiktsgjenkjenning
  • Taps og godkjennelsestjeneste for at NAV, banker og skatteetaten skal kunne undersøke om norske- og utenlandske ID-dokumenter er ekte
  • Nasjonalt ID-kort for utlendinger, slik at man får bundet fingeravtrykk direkte til én identitet
  • Håndholdte enheter for politiet til å undersøke og gjennomføre effektiv utlendingskontroll
- Vi skal ha kontroll på hvem som kommer, befinner seg i og søker om opphold i Norge, konkluderer Listhaug.