Siv Jensen. Foto.

Foto: Bjørn Inge Bergestuen - FrP

Ap svikter norske arbeidsfolk

Partileder og finansminister Siv Jensen mener Jonas Gahr Støre utviser svakt lederskap med sitt nei til Lofoten.

– Støres nei til Lofoten og Nord-Norge bryter fundamentalt med den politikken som har sikret fellesskapet inntekter på over 12 000 milliarder. Ap har stått på for full konsekvensutredning i alle år for å få kunnskap om hvilke muligheter områdene utenfor Lofoten, Vesterålen og Senja gir, helt til Støre tok over og begynte å vingle i oljepolitikken, sier Jensen.

Skaper uro og usikkerhet
Hun mener det er oppsiktsvekkende at Støre går inn for å verne store deler av Lofoten uten en konsekvensutredning, men det er vingling i kjent stil fra Ap-lederen.

– Til frokost vil ha la deler av oljen bli liggende, til lunsj så føler han seg misforstått, og til kvelds er han mest opptatt av å tekkes Miljøpartiet De Grønne. Det er svakt lederskap og en vingling som setter arbeidsplasser og velferd i fare. Støres nei til Lofoten og Nord-Norge føyer seg inn i en rekke krumspring som skaper uro og usikkerhet om titusener av arbeidsplasser over hele landet, sier Jensen oppgitt.

Ikke til å kjenne igjen
– Jens Stoltenberg ville aldri sagt nei til kunnskap og tullet med oljenæringens langsiktige rammebetingelser, sier finansministeren, som mener Arbeiderpartiet med dette kompromisset svikter norske arbeidsfolk på en måte som ikke er til å kjenne igjen.

– Oljenæringen vil være svært viktig for norsk økonomi, arbeidsplasser og velferd i tiår fremover. En grunnleggende forutsetning for aktiviteten på norsk sokkel er stabile og forutsigbare rammevilkår og tilgang til nytt, attraktivt areal. Dessverre kan det virke som Støre har overlatt styringen av oljepolitikken til en ny generasjon arbeiderpartipolitikere som er mer opptatt av å bli populær i Miljøpartiet De Grønne enn å skape arbeid til folk over hele landet, avslutter hun.