Vil fengsle kriminelle utlendinger

– Personer som begår kriminalitet og skal ut, bør befinne seg i fengsel. Ikke ute blant folk, sier innvandrings- og integreringsminister Sylvi Listhaug (FrP).
Publisert:
Foto: Bjørn Inge Bergestuen - FrP
I enkelte tilfeller er det svært vanskelig å kriminelle utlendinger ut av landet. Årsaken er at identitet må være klarlagt før man kan sende en person til et annet land, og ofte er det vanskelig å avdekke identiteten til disse personene.

Vil følge opp saken
– Det er klart at dette er et problem. Kriminelle utlendinger som nekter å samarbeide med politiet, kan trenere og skape store utfordringer for politiet og dem som forsøker å skape trygghet i hverdagen vår, sier Listhaug.

Nå vil hun følge opp saken nøye.

– Nå skal vi gjøre jobben med, og gjennomgå dette ved å snakke med politiet og høre hvordan de utnytter handlingsrommet i lovverket, sier Listhaug til TV2.

Skal fortsette arbeidet
Ifølge utlendingsloven kan man fengsle utlendinger som skjuler identiteten sin, og som har endelig utvisningsvedtak, dersom det er fremgang i saken deres.

– Politiet gjør en fremragende innsats, og siden vi kom i regjering har det blitt uttransportert nærmere 10 000 kriminelle utlendinger. I fjor ble det sendt ut over 2 200 kriminelle utlendinger, og dette arbeidet skal vi fortsette. Det er grunnleggende for å forebygge kriminalitet og sikre tryggheten til folk flest, avslutter Listhaug.