Ulf Leirstein. Foto.

Foto: Bjørn Inge Bergestuen - FrP

Vil ha tiggeforbud

– Fremskrittspartiet ønsker at tigging skal bli forbudt. I Norge er det ingen grunn til at man må ty til tigging for å livnære seg.

FrPs justispolitiske talsmann, Ulf Leirstein, viser til Brennpunkt-dokumentaren «Lykkelandet», som avdekker et enormt nettverk av organisert kriminalitet bak tigging i Norge.

Forbud nødvendig for å hindre organisert kriminalitet
– Dokumentaren viser helt tydelig at organisert kriminalitet utgjør hovedvekten av tigging i Norge, sier Leirstein.

Han understreker at Fremskrittspartiet i årevis har ment at et nasjonalt tiggeforbud er nødvendig for å hindre organisert kriminalitet. Høyre og FrP hadde opprinnelig en avtale med Senterpartiet om å få på plass et nasjonalt tiggeforbud allerede i 2014, men flertallet ble borte like før saken skulle til Stortinget.

Sp har brutt løftet til velgerne
– Da regjeringen sendte et forslag på høring, gjorde Senterpartiet en kuvending og sa at de likevel ville stemme mot et nasjonalt tiggeforbud. Resultatet ble at vi ikke fikk på plass et nasjonalt tiggeforbud i Norge, forklarer Leirstein, og legger til:

– Dette er spesielt uheldig da Senterpartiet har lovet velgerne at de vil «gjeninnføre forbudet mot tigging» i partiprogrammet både fra 2009 – 2013 og 2013 – 2017. Partiet hadde til og med en liste på «100 gode grunner til å stemme Sp» før valget i 2013, der «Senterpartiet vil gjeninnføre forbud mot tigging» var punkt 82 på listen. Dessverre valgte Sp allerede i 2014 å bryte dette løftet til velgerne, gjennom ikke å støtte FrP-regjeringens forslag om et nasjonalt tiggeforbud.

– Trist at Senterpartiet har snudd ryggen til egen politikk

Utfordringer knyttet til tigging ble aktualisert etter at NRK viste en dokumentar om utenlandske tiggere i Norge. Leirstein mener Sp fortsatt har mulighet til å gjennomføre politikken de har i sitt eget partiprogram.

– Jeg mener det er trist at Senterpartiet har snudd ryggen til sin egen politikk og til avtalen med Høyre og FrP. Det er viktig at vi klarer å gjennomføre politikk, selv om det medfører debatt, mener Leirstein, og avslutter:

– Velgere som er opptatt av en strengere justispolitikk og lavere asylinnvandring bør merke seg hvor stor forskjell det er på Senterpartiets retorikk i media og hvordan de faktisk stemmer i Stortinget. FrP skulle gjerne samarbeidet med Sp både på justis og innvandring, men dessverre ser vi at de i praksis stemmer det samme som Arbeiderpartiet når Sylvi Listhaug legger frem asylinnstramminger, og bryter eget partiprogram når vi endelig har muligheten til å innføre et forbud.