Kinagruppen med den kinesiske ambassadøren. Foto.

Foto: FrP

– Stort potensial i fornyede relasjoner med Kina

FrPs Jørund Rytman tok initiativ til å starte opp Stortingets vennegruppe for Kina. Nå har de hatt besøk av den kinesiske ambassadøren, Wang Min.

Dette er første gang det er en vennegruppe for Kina på Stortinget, og noe av det første som ble gjort var å invitere den kinesiske ambassadøren, Wang Min, til et møte.

Normalisert forhold etter seks år
– Det er stort potensial i de fornyede relasjonene våre med Kina. Landet er en økonomisk stormakt, og det er i Norges interesse, både politisk og økonomisk, å utvikle et godt samarbeid med Kina, sier Rytman, som er medlem i Stortingets utenriks- og forsvarskomité.

I desember 2016 ble forholdet mellom Norge og Kina normalisert, etter seks år uten politisk kontakt. En normalisering av forholdet til Kina har vært sentralt for regjeringen helt siden starten av regjeringsperioden.

Forhandlinger om frihandelsavtale

– Den kinesiske ambassadøren var veldig engasjert, og tydelig opptatt av å styrke det norsk-kinesiske forholdet. Det er allerede mye som skjer mellom Norge og Kina, og dette er bare begynnelsen. Forhandlingene om en frihandelsavtale mellom våre to land skal starte opp igjen denne høsten. Vi forventer at dette vil ha stor betydning for norsk økonomi, sier Rytman.

Kina-gruppen på Stortinget har representanter fra nesten alle partier. På møtet med ambassadøren deltok Jørund Rytman (FrP), Kent Gudmindsen (H), Kåre Simensen (Ap), Geir Toskedal (KrF) og Oskar Grimstad (FrP).