Bilde av Siv Jensen fra valgkampåpningen i Sandnes

Foto: Bjørn Inge Bergestuen - FrP

FrP skal sikre trygghet i hverdagen

Siv Jensen åpnet i dag valgkampen i Sandnes. Hun benyttet anledningen til å fortelle at Fremskrittspartiet går til valg på trygghet for folk flest.

– Norge er ett av få land i verden som ikke har et bevæpnet politi. Fremskrittspartiet vil åpne for generell bevæpning av politiet, i tråd med Politiets Fellesforbunds ønsker. Det handler om å ta ansvar for tryggheten til det norske folk, sier Jensen.

Politikernes plikt
Hun viser til at Norge gjennom sommeren har sett flere skyteepisoder, grov vold og kriminalitet på åpen gate.

– Vi er inne i en tid der kriminaliteten blir råere, mer kompleks og grensekryssende, og hvor større ressurser og våpen er i omløp. Vi skal fortsette våre liv og leve slik vi alltid har gjort, men for å gjøre det må vi skape mer trygghet her hjemme, sier hun, og legger til:

– Det minuttet det tar for politiet å få tillatelse til å hente ut tjenestepistolen fra bilen og låse den ut fra et godt sikret rom, er et veldig langt minutt i en situasjon der liv står på spill. Det er politiets jobb å holde folk flest trygge. Da er det politikernes plikt å gjøre dem best mulig i stand til å ivareta den jobben, og gi dem det de ber om. Derfor vil FrP åpne for generell bevæpning av politiet.

Oljealderen er ikke forbi
Partilederen understreker at trygghet for folk flest handler om mer enn politi og beredskap. Hun mener arbeidsplasser og verdiskaping spiller en viktig rolle for at folk skal ha trygghet i hverdagen.

– Noen prøver å få oss til å tro at oljealderen er forbi. Det er den ikke! Det ligger fortsatt store muligheter ved hele vår langstrakte kyst. Konsekvensene av å avvikle oljenæringen vil være enorme, både for velferd og arbeidsplasser, sier hun, og fortsetter:

– Ingen næring har bidratt til velferd som oljen. I tillegg til å være en næring som bidrar til tusenvis av arbeidsplasser, er oljenæringen en av Norges viktigste distriktsnæringer. En oljerigg utenfor vestlandskysten skaper ringvirkninger i hele landet og gir arbeidsplasser milevis fra Oslogryta, fra sør til nord, langt ute på bygda, innerst i fjordene og ytterst ved kysten.

Vil sikre rask tilgang på nye medisiner
Jensen mener tilgang på livsviktige medisiner er svært viktig for å sikre folk flest trygghet i hverdagen.

– Det å skape trygghet i en utrygg situasjon er selve kongstanken i Fremskrittspartiets helsepolitikk. Vi vil tilby nye metoder og medisiner så raskt som mulig i den offentlige helsetjenesten. Derfor vil FrP endre systemet for innføring av nye medisiner og metoder i sykehusene ved å innføre et hurtigspor – et fast-track – der livsviktige og livsforlengende medisiner får hoppe frem i køen og dermed får kortere behandlingstid. I dag står systemet i veien for pasientene, men for FrP vil det alltid være viktigst å sette enkeltmennesket foran systemet, slår hun fast.

– Lavere skatter handler om frihet
Partilederen er klar på at høstens valg er et verdivalg, og at Fremskrittspartiet skal ta viktige valg for den norske hverdagen.

– Ap har for eksempel aldri skjønt at lavere skatter og avgifter handler om frihet. At en familie får beholde mer av inntekten hver måned eller at folk ikke overbelastes med skatter og avgifter som gjør hverdagen vanskelig. Folk skal ikke måtte betale skatt for å eie sitt eget hjem. Eiendomsskatten rammer tilfeldig, usosialt og ikke etter evne. Derfor skal FrP gjøre med eiendomsskatten som vi gjorde med arveavgiften: Fjerne den!

Norge trenger ingen ny retning
– Med FrP i regjering senker vi skatter og avgifter, samtidig som vi har vist at vi klarer å kutte sykehuskøene, øke byggingen av vei og jernbane og bygge rekordmange sykehjemsplasser, sier Jensen.

Hun forteller at vi de neste ukene kommer til å høre mye om at Ap vil ha en ny retning for Norge, men partilederen gir klar beskjed:

– Vi trenger ingen ny retning for Norge!

– Dette valget skal Fremskrittspartiet vinne
Jensen påpeker at valget handler om viktige politiske veivalg for å sikre trygghet i hverdagen.

– Vi trenger ikke en ny venstrevridd regjering som vil sette Norge i revers. Vi trenger ikke en slapp justispolitikk. Vi trenger ikke mer helsekø og mindre valgfrihet. Vi trenger ikke en regjering som sier nei til oljeleting og setter tusenvis av arbeidsplasser i fare. Norge trenger ikke en regjering som vil slå retrett i innvandringspolitikken, bygge mindre vei og øke skatter og avgifter, sier hun, og avslutter:

– Det vi trenger er et sterkt FrP, for å få bygget mer vei, sikre en streng innvandringspolitikk, bedre eldreomsorg og betydelige kutt i skatter og avgifter for vanlige folk. Valget handler om viktige politiske veivalg for trygghet i den norske hverdagen, og dette valget skal Fremskrittspartiet vinne!