Foto: FrP - Bjørn Inge Bergestuen

– Ungdomsfiendtlig fra Ap

FpU-formann, Bjørn-Kristian Svendsrud, mener Arbeiderpartiets signaler om å gjeninnføre fordyrende krav til boligbygging er ungdomsfiendtlig.

– FrP i regjering har innført nye byggeforskrifter som blant annet reduserer kravet om snusirkel på 1,5 meter i diameter for rullestol i alle rom, noe som har betydd mye for førstegangskjøpere. Nå melder altså Ap at de kan komme til å gjeninnføre dette kravet, og dermed gjøre hverdagen vanskeligere for unge mennesker, sier Svendsrud.

Senket boligprisene
Han viser til at Obos i et nytt boligprosjekt i Oslo hevder å ha senket prisene med mellom 300 000 og 500 000 kroner for de minste leilighetene som følge av de nye byggeforskriftene.

– Vi ønsker selvsagt å legge til rette for alle, og tar universell utforming på alvor. Men det er grunn til å spørre om det virkelig er nødvendig å ha slike krav for de aller minste leilighetene, som kanskje bare har ett rom, sier Svendsrud, og legger til:

– Mange unge står utenfor boligmarkedet. De får ikke lettere tilgang til dette markedet med byggekrav som kan gjøre leilighetene en halv million kroner dyrere. Det bekymrer meg at Ap kan vurdere en så ungdomsfiendtlig politikk.

Unge får romsligere økonomi med FrP
Svendsrud forteller at mange unge har fått en enklere hverdag med FrP i regjering.

– Disse forenklingene i plan- og bygningsloven og byggeforskriftene bidrar til økt boligbygging og lavere byggekostnader som kommer unge boligkjøpere til gode. I tillegg har vi økt frikortgrensen fra under 40 000 kroner til 55 000 kroner, slik at flere unge får en skattefri sommerjobb. I denne perioden har også studiestøtten økt, samtidig som vi er i gang med å utvide til 11 måneders studiestøtte. Det betyr at mange unge har fått romsligere økonomi med FrP i regjering, avslutter han.