Bilde av Siv Jensen fra FrPs valgvake 2017

Foto: Bjørn Inge Bergestuen

Gratulerer med valgresultatet!

Partileder Siv Jensen takker velgere og medlemmer for et veldig godt valgresultat for Fremskrittspartiet.

– Tusen takk til alle sammen for innsatsen. FrP har gjort alle spådommer til skamme og fått et veldig godt valgresultat, sier Jensen.

Takk for tilliten
Hun understreker at det er mange som skal takkes for det gode resultatet partiet har oppnådd.

– Først og fremst skal vi takke velgerne for tilliten. Det er de som nå har bestemt at de fortsatt vil ha Fremskrittspartiet i en maktposisjon i Stortinget. Det skal vi være ydmyke og takknemlige for! Men jeg vil også takke alle dere som har stått på gjennom hele valgkampen. Enten dere har deltatt i debatter, stått på stand, skrevet leserinnlegg eller vervet medlemmer. Tusen takk skal dere ha, sier hun, og legger til:

– I tillegg har FpU stått i stormen under årets skoledebatter. Våre ansatte på partikontoret og i stortingsgruppen har bistått oss og vi har klart dette sammen.

Valgresultatet er en bragd

Jensen påpeker at årets valgresultat er en bragd for FrP etter fire år i regjering.

– Vi har gjort storeslem i flere fylker og kommuner, og stortingsgruppen vår vil de neste fire årene bestå av 27 representanter. Det er en bragd etter fire år i regjering der alle eksperter spådde oss nord og ned, sier hun.

Gode valg mange steder i landet
Partilederen viser til at Fremskrittspartiet har gjort svært gode valg mange steder i landet.

– Alta er vår største valgvinner med 32,7 prosent av stemmene. Møre og Romsdal er FrPs aller beste fylke. Vi går frem både der, i Rogaland og i Finnmark, sier hun fornøyd.

– Samtidig er det noen som tross en iherdig valgkamp måtte se seg slått på målstreken. I Vestfold mister vi ett mandat. Ellen Eriksen kom derfor ikke inn på Stortinget. I Sør-Trøndelag ble Lill Harriet Sandaune ikke gjenvalgt. Det er slik valgkamper er. Vi vinner noen, men taper noen andre.

Grunn til å være stolte
Jensen forteller at Fremskrittspartiet har grunn til å være stolte av årets valgresultat.

– Totalt ender vi opp med en stortingsgruppe på 27 stortingsrepresentanter. Det skal vi være stolte av, sier hun, og avslutter:

– Gjennom hele valgkampen har vi fått over 1 000 nye medlemmer. De skal vi nå ta godt imot og sørge for at de blir med hele veien frem til valgkampen i 2019. Vi har en stor jobb foran oss som vil kreve mye av hver enkelt. Derfor må vi raskt feire fra oss og starte jobben med å planlegge neste valgseier.