Bilde av Siv Jensen

Foto: FrP - Bjørn Inge Bergestuen

– Historisk!

Partileder Siv Jensen åpnet landsstyremøtet lørdag med en tale om valgseier, Aps svartmaling og politisk gjennomslag for FrP i regjeringsforhandlingene.

– Fremskrittspartiet har gjort et historisk valg. Gratulerer og tusen takk til alle tillitsvalgte, frivillige og sympatisører over hele landet som har engasjert seg, stått på og som aldri gir seg. Dere er helt rå. Jeg er utrolig stolt av å stå i spissen for dette laget, sa Jensen, til stor applaus fra salen.

– En samling av de utålmodige
Partilederen understreket at FrP alltid har vært et annerledes parti.

– Vi er en samling av de utålmodige og de som alltid har tenkt de nye tankene først. Vi har alltid hatt de nye løsningene som de andre partiene forsøker å bortforklare, men likevel kopierer når det har gått noen år. Sammen har vi kjempet for å stramme inn innvandringspolitikken, bygge mer vei, slippe til private, få ned sykehuskøene, valgfrihet for de eldre og betydelige kutt i skatter og avgifter for vanlige folk, sa hun, og la til:

– Vi gjorde et veldig godt valg i år og endte opp med en stortingsgruppe på 27 representanter. Det er en bragd etter fire år i regjering. Vi har det beste budskapet. Den beste politikken. Vi har vist at Fremskrittspartiet ikke bare blir valgt, men at vi blir gjenvalgt. Det er historisk!

Skivebom fra Støre
Jensen viste også til at Arbeiderpartiet heller ville diskutere retorikk enn politikk i valgkampen.

– Støre angrep oss for å gjøre Norge kaldere. Det er skivebom! Norge har ikke blitt et kaldere samfunn, men verden har blitt farligere. Likevel ville ikke Ap snakke om bevæpning av politiet eller permanent grensekontroll. Ap ville ikke snakke om hvorfor vi trenger lukkede mottak for å ha kontroll på dem som kommer til landet. Støre lukket øynene for problemene høy innvandring fører med seg, og Ap ville ikke snakke om problemene.

– Et politisk konkursbo
Partilederen poengterte at Fremskrittspartiet er opptatt av klar og tydelig tale.

– Da FrP snakket om hvorfor det er viktig å bekjempe svenske tilstander som segregering, kjønnsdeling og lovløse bydeler, svarte Støre at Ap vil ha en "støyfri innvandringsminister". Da jeg utfordret Støre på barnehijab, nikab og burka, var svaret retorikk. Det samme svaret fikk vi da vi utfordret Støre på strengere krav til integrering, sa Jensen, og la til:

– Arbeiderpartiet har blitt et politisk konkursbo. FrP er for klar og tydelig tale. Innvandrere skal tilpasse seg oss, ikke omvendt. Trygghet for innbyggerne er viktigere enn terroristers rettigheter. I en utrygg verden skal vi ha kontroll på de som er i landet og de som kommer til landet. Dørene må voktes strengere enn før.

Politisk gjennomslag viktigst
Jensen understreket at det er politikken som er det viktigste for FrP i regjeringsforhandlingene, ikke hvem og hvor mange som skal sitte i regjering.

– Vi deltar ikke i regjering for maktens skyld, men for å få politisk gjennomslag. For oss handler det om de sakene vi gikk til valg på, og vi vet hvem som har gitt oss tillit og hva som er viktig for landet. Vi skal styrke politiet og beredskapen og bekjempe kriminalitet, bygge mer vei, sikre en streng innvandringspolitikk og bedre eldreomsorg, samtidig som vi sørger for betydelige kutt i skatter og avgifter for vanlige folk. Det er vårt utgangspunkt for samtalene vi etter hvert skal inn i: Fremskrittspartiet skal ta viktige valg for den norske hverdagen, sa hun, og avsluttet:

– Norge styres trygt med Fremskrittspartiet i regjering. Vi har jobbet hardt for at landet skal ha flere ben å stå på, og den jobben lykkes vi med. Vi viser handlekraft. Vi tør der andre tier. Det skal vi fortsette med!