Jon Helgheim. Foto.

Foto: FrP - Bjørn Inge Bergestuen

Asylvinglingen svekker Aps troverdighet

– Dette er dagen da Arbeiderpartiet forlater prinsippet om en streng og ansvarlig asylpolitikk, sier innvandringspolitisk talsmann i FrP, Jon Helgheim.

Ap har fremmet nye innvandringsforslag for Stortinget og vil nå gi lavere terskel for opphold til grunnløse asylsøkere.

– Lavere terskel for opphold kan gjøre Norge til Europas frihavn for grunnløse asylsøkere. Noe slikt er hverken solidarisk eller hjertevarmt, da signalene kan forlede flere unge mennesker ut på en farefull flukt over halve kloden, sier Helgheim.

Nødvendige innstramminger
AP var med på nødvendige innstramminger i 2015, men nå snur de tvert om. Alternativet til midlertidig opphold er enten å sende ut mindreårige umiddelbart, eller la alle som måtte klare å komme seg til Norge få bli.

– Midlertidighet er det minste av flere onder, og det beste alternativet vi har i dag. De forslagene Arbeiderpartiet fremmet i dag er ny politikk fra et parti som tidligere var forutsigbare og ansvarlige, sier Helgheim og legger til:

– Norge har strammet inn på flere områder, fordi et stort flertall på Stortinget mente det var nødvendig. Linjen vi nå har lagt oss på var riktig da det kom veldig mange asylsøkere, men den er like riktig nå. Dersom vi skal endre politikk hver gang det er endringer i asylankomstene til Norge, så blir det en fryktelig uforutsigbar og urettferdig politikk.

Streng og rettferdig politikk må ligge fast
Han påpeker at Norge ikke returnerer asylsøkere til utrygge områder og ikke skiller seg fra andre land hva gjelder vurderinger av sikkerheten i Afghanistan.

– Norge fører nå en streng og rettferdig innvandringspolitikk, og den må ligge fast. Personer med et reelt beskyttelsesbehov får bli, mens personer som ikke har behov for hjelp i Norge, returneres, avslutter Helgheim.