Morten Stordalen. Foto.

Foto: FrP

Dårlig idé å straffe bilistene

FrPs Morten Stordalen avviser SVs forslag om at kommuner skal kunne pålegge arbeidsplasser og kjøpesentre betalingsparkering.

– Ikke alle bor i Oslo sentrum. Det er en dårlig idé å straffe bilistene på denne måten, sier Stordalen, som er første nestleder i transportkomiteen på Stortinget.

Nye forbud ikke veien å gå
SV har varslet at de vil fremme forslag for Stortinget om at kommuner skal kunne pålegge grunneiere og andre å innføre betalingsparkering både på offentlige plasser og ansattparkeringer, skriver NRK [Lenke]. Målet er å få ned biltrafikken og luftforurensningen. Stordalen viser til at biler blir stadig mer miljøvennlige, og at forslaget fra SV dermed er å gå langt over streken.

– Vi har aldri hatt en så ren og ny bilpark som det vi har i Norge nå. Det viktigste vi kan gjøre for å sørge for at denne utviklingen fortsetter er å gi avgiftslettelser som gjør at enda flere har råd til å kjøpe tryggere og mer miljøvennlige biler. Nye forbud og avgifter til bilistene er ikke veien å gå, sier Stordalen.

– Må finnes grenser for politikk
Stordalen påpeker at forslaget vil gjøre hverdagen vanskeligere for folk flest, bedrifter og grunneiere.

– De fleste trenger bilen for å komme seg på jobb, levere i barnehage eller gjøre andre nødvendige ærend. Det er ikke sånn at folk flest kjører rundt for moro skyld. Da blir det veldig urimelig å skulle straffe bilistene på denne måten, sier han, og avslutter:

– Det må finnes grenser for politikk. Det er ikke politikernes jobb å bestemme over private parkeringsplasser.