Bilde av Helge Andre Njåstad

Foto: FrP

– Norge er i medvind

FrPs finanspolitiske talsmann, Helge Andre Njåstad, gleder seg over at pilene peker oppover for den norske økonomien.

– Noe av det viktigste vi politikere gjør er å legge best mulig til rette for vekst i Norges økonomi. Det skaper arbeidsplasser, økt aktivitet, mer velstand, større skatteinntekter og økt velferd. Derfor gleder det meg stort at økonomien nå er i medvind og pilene peker utvetydig oppover, sier Njåstad.

Sterkeste vekst på fire år
Nylig ble tall for veksten i norsk økonomi publisert. Veksten i tredje kvartal var på 0,6 prosent, det samme som i årets første to kvartaler. Dette er den sterkeste veksten på fire år.

– Vi ligger derfor godt i rute for å nå anslaget om en økonomisk vekst på to prosent i år. Til neste år ventes en vekst i norsk økonomi på 2,5 prosent, noe som er høyere enn normalen, sier Njåstad.

Optimismen øker
Samtidig viser Finans Norges ferske forventningsbarometer for fjerde kvartal at norske husholdninger blir stadig mer optimistiske på økonomiens vegne. Optimismen er nå på sitt høyeste nivå siden 2014.

– Dette skal vi glede oss over. Da situasjonen for to år siden var på sitt mest krevende gikk vi kraftfullt til verks. Vi lansert to ekstraordinære tiltakspakker for å holde aktiviteten i gang. Vår rekordstore samferdselssatsing bidro også til å dempe effektene av oljeprissjokket. Samtidig har vi senket skattene for folk flest og næringslivet – det øker kjøpekraften og investeringsviljen, sier Njåstad, og avslutter:

– Vi er ikke ferdige med å senke skattene, vi er ikke ferdig med å bygge landet, vi skal fortsette å satse på Norge. Vi skal imidlertid unne oss å glede oss over at Norge nå er i medvind.