Siv Jensen. Foto.

Foto: NHO Trøndelag

Vil ha flere jenter på yrkesfag

– Det har vært stort fokus på å få kvinner inn i styrerommene, mens det er minst like viktig å få flere kvinner inn på byggeplassen, sier partileder Siv Jensen.

Jensen viser til at det ifølge SSB er behov for 90 000 flere fagarbeidere de neste tiårene, og at NHOs medlemsbedrifter sier det er større behov for fagbrev enn mastergrad i årene fremover.

– For å dekke dette behovet må vi også få flere jenter til å velge yrkesfag. Skal vi bygge landet trenger vi ikke bare flere fagfolk, vi trenger flere jenter i kjeledress, sier hun.

Mye å bidra med
Partilederen mener kvinner har mye å bidra med i de tradisjonelt mannsdominerte yrkene.

– Jeg tror at mange jenter som ønsker å velge for eksempel tekniske yrkesfag blir frarådet dette og bedt om å satse på yrkesfag. Det er synd. Jeg er sikker på at jenter har masse å bidra med i yrker som tradisjonelt er mannsdominert, sier hun, og legger til:

– Menn kan også ha godt av å få flere damer på arbeidsplassen. Det er bra for arbeidsmiljøet og det handler om å se utfordringer fra ulike vinkler. Der guttene bruker kraft, kan jenter være mer kreative for å løse samme oppgave.

Satser på yrkesfag

Hun forteller at regjeringen ønsker at flere skal velge utradisjonelle utdanninger og karrierer for å bidra til et mindre kjønnsdelt arbeidsliv, blant annet gjennom å gjøre ordninger som «Jenter og teknologi» til landsdekkende ordninger.

– Yrkesfagløftet og satsing på etter- og videreutdanning av yrkesfaglærere er et tydelig og godt avtrykk etter FrPs skolepolitikk. Vi ser også at yrkesfagandelen øker og andelen som får læreplass er den høyeste siden 2011. Men vi er ikke i mål: Vi må fortsette satsingen på yrkesfag og arbeidet med å skaffe enda flere læreplasser. Da må vi også sørge for at flere jenter velger yrkesfag.

Handler om likestilling
Jensen understreker at å sørge for en høyere kvinneandel på yrkesfag også handler om likestilling.

– Større mangfold på alle nivåer i en bedrift handler selvsagt også om likestilling. Det har vært stort fokus på å få kvinner inn i styrerommene, mens det er minst like viktig å få flere kvinner inn på byggeplassen, avslutter hun.