Helge Andre Njåstad og Hans Andreas Limi. Foto.

Foto: FrP

Nå starter vi dugnaden mot eiendomsskatten

FrPs finanspolitiske talsmann og parlamentariske leder konstaterer at eiendomsskatten blir en av de viktigste valgkampsakene i 2019.

– Vi skal bruke FrPs landsmøte til å snakke om hvordan vi kan fjerne den mest urettferdige skatten i Norge. Det er ikke uten grunn at denne skatten også er den mest upopulære, mener Limi.

Krever inn unødvendig eiendomsskatt

Helge André Njåstad og Hans Andreas Limi viser til de nye KOSTRA-tallene der det er åpenbart at altfor mange kommuner krever inn unødvendig eiendomsskatt. Skattepengene blir puttet rett inn i pengebingen til Ap-politikerne. Ap-styrte Oslo, Bodø og Trondheim sitter med gigantoverskudd samtidig som skattene øker, eldreomsorgen forfaller og gjelden øker.

– Oslo ville hatt et overskudd på 2,1 mrd. selv uten eiendomsskatten. Her faller skremselspropagandaen til Ap i grus. Eiendomsskatten er på ingen måte nødvendig for å levere gode primærtjenester, sier Limi.

– Vi vil være den første til å si at valget 2019 blir et veiskille i vår lokalpolitikk, der venstresiden vil kreve enda flere skatter, gebyrer og avgifter av innbyggerne sine, mens høyresiden og FrP vil gå til valg på å fjerne eiendomsskatten. Og dette lar seg fint gjøre. Dette handler om at FrP syns det er viktigere å sette krav til politikerne sine enn innbyggerne sine, legger Njåstad til.

– Det er en enorm opprydningsjobb som står foran oss når det gjelder eiendomsskatten, men vi skal bevise at FrP-politikere heller vil jobbe litt ekstra enn å beskatte litt ekstra, fortsetter han.

Beste kommuneøkonomi i moderne tid

Kommunebarometeret for 2018 stadfester at kommuneøkonomien nå er den beste i moderne tid. Likevel øker eiendomsskatten. Limi og Njåstad er enig om at det er direkte frekt at Ap-ordførere vil kutte i eldreomsorg og skoler før man bruker av pengene som står på bok.

– De nye eksemplene på kommuner med gigantoverskudd og høy eiendomsskatt gir oss en god pekepinn på hvorfor det er helt nødvendig å ta grep for å få eiendomsskatten fjernet. Den viktigste oppgaven man har som ordfører og lokalpolitiker er å sørge for at økonomien strekker til, slik at primærtjenestene er gode. Det er mange måter å løse dette på, men man går ikke hen og forsyner seg av innbyggernes privatøkonomi, poengterer de.

– Ingen kan bruke penger man ikke har, i alle fall ikke vi politikere. Det at Ap-politikere kun har skatteløsninger på utfordringer de står ovenfor gir oss et dystert bilde av hvor lettvint det er for politikere å gjøre store økonomiske inngrep i folks hverdag, sier Njåstad

– For FrP er hele denne saken veldig enkel. Ap vil ha høyere skatter, mens FrP vil redusere skattetrykket. En bolig er et hjem, ikke et skatteobjekt, avslutter Limi.