Morten Wold. Foto.

Foto: Bjørn Inge Bergestuen - FrP

Vil la lokalradioene fortsette på FM-nettet

Fremskrittspartiet ønsker at landets lokalradioer skal få fortsette å sende på FM-nettet, også etter 2022.

Det vedtok FrPs landsmøte i april.

– Dette viser at FrP tar folk flest på alvor. Vi mener FM-båndet må få leve videre og håper på politisk gjennomslag for det, sier Fremskrittspartiets mediepolitiske talsmann, Morten Wold.

Han påpeker at FrP var det eneste partiet på Stortinget som stemte imot vedtaket om å stenge FM-nettet og satse på DAB i 2011, noe partiet også senere har gjentatt i Stortinget. Fremskrittspartiets landsmøte har nå slått fast at partiet skal jobbe for at landets lokalradioer skal kunne nå ut til sine lyttere gjennom FM-båndet også i fremtiden, ikke tvinges over på DAB slik Stortinget har bestemt. FrP fremmet forslag om å stoppe slukkingen av FM-nettet i 2016.

– Overgangen til DAB har vært forhastet og lite gjennomtenkt. Videre sending på FM-nettet vil bidra til å sikre et større mediemangfold, gi større muligheter for lokal nyhetsproduksjon og bidra til at flere av lokalradiostasjonene fortsatt kan eksistere, sier Wold, og legger til:

– FrP har hele tiden ment at DAB er et feilspor. Flere land rundt oss har droppet DAB-teknologien og venter på neste steg i utviklingen, noe vi også burde gjort her i landet. Det er meningsløst å tvinge folk til å skifte ut millioner av radioer i private hjem, på hytter og i biler og båter for å få tilgang til DAB-sendingene. Det er ikke fornuftig bruk av ressurser.

Wold understreker at FM-båndet er viktig når det kommer til beredskap og sikkerhet.

– Mange steder er DAB-dekningen dårlig, mens FM-sendinger når ut alle steder. I en situasjon der det vil være naturlig å bruke radio for å kringkaste meldinger knyttet til beredskap og sikkerhet vil man via FM-nettet være sikret å nå ut til flest mulig, avslutter han.

Les hele resolusjonen fra Landsmøtet her: LINK.