Siv Jensen. Foto.

Foto: FrP

– Koranen står ikke over norsk lov

Partileder Siv Jensen reagerer sterkt på at barn sendes til tortur og mishandling fordi de er blitt «for norske».

Arbeiderpartiets lokalpolitiker Bashe Musse sier ifølge NRK til somalisk TV at han ikke tror på barns fortellinger om tortur og mishandling på koranskoler i Somalia. Det reagerer Siv Jensen på.

– Å sende barn til tortur og mishandling på koranskoler fordi de er blitt «for norske» er uholdbart. Hvis foreldre ikke forstår det, hvorfor gjør de det da i skjul? spør hun.

Må ta barna på alvor
Jensen mener det er svært alvorlig å hevde at disse barna ikke snakker sant.

– Dette er barn som har opplevd grusomme ting og vi er avhengige av at de tør å fortelle om sine opplevelser for å stoppe denne praksisen. FrP er opptatt av å bekjempe negativ sosial kontroll. Da må vi ta disse barna på alvor å gi dem vår støtte, sier hun, og legger til:

– Det er svært alvorlig og skadelig å spekulere i om disse barna snakker sant fremfor å ta et oppgjør med holdningene som åpenbart eksisterer i disse miljøene.

– Barn skal ikke sendes til tortur
Det var i februar at NRK meldte at norske elever fortalte om tortur ved en skole i Mogadishu, der de hadde blitt fastlenket og pisket i et eget torturkammer. Det siste året skal det ha gått minst åtte norske elever på denne skolen. Minst to av dem var mindreårige.

– Det er helt forferdelig. Barn skal ikke sendes til tortur, sier Jensen.

Tiltak mot negativ sosial kontroll
Partilederen påpeker at det i regjeringsplattformen er enighet om flere tiltak for å forhindre negativ sosial kontroll.

– Regjeringen vil blant annet forsterke arbeidet for å forhindre utreise fra Schengen-området for barn og unge med barnevernvedtak som forbyr utreise, holde tilbake eller nekte passutstedelse for å forhindre at barn blir sendt utenlands mot sin vilje og etablere rutiner for informasjon og varsling mellom offentlige etater for å motvirke negativ sosial kontroll, sier hun, og avslutter:

– Det er uakseptabelt at foreldre som har fått asyl i Norge sender barna sine tilbake til landet de selv har flyktet fra. Koranen står ikke over norsk lov.