Foto. Siv Jensen

Foto: FrP - Bjørn Inge Bergestuen

FrP skaper et tryggere, friere og varmere samfunn

– Vi ønsker ikke et samfunn hvor medmenneskelighet reduseres til venstresidens kollektivisme, sa partileder Siv Jensen da hun åpnet FrPs landsstyremøte lørdag.

Partileder Siv Jensen åpnet FrPs landsstyremøte lørdag 20. oktober med et forsvar for norske verdier og enkeltmenneskets frihet.

– Vi står fjellstøtt på de tradisjonelle, norske verdiene. Det handler om troen på enkeltmennesket og retten til å bestemme over eget liv og økonomi. Hver og en av oss er, sammen med familien og eiendomsretten, det grunnleggende i samfunnet, sa Jensen.

Partilederen trakk opp et viktig skille mellom FrP og venstresiden i norsk politikk.

– Forskjellen på oss og sosialistene er klar. Sosialistene ser en rik person og sier: Så godt burde ingen ha det. Vi ser en rik person og sier: Så godt burde alle ha det, sa Jensen.

Jensen fastslo at det ikke er sånn at venstresiden har monopol på å bry seg om sine medmennesker.

– Et godt samfunn er mye mer enn venstresidens tro på at alle er helt like. Vi sier at alle er helt unike, og da må ikke politikken lages ut fra A4-løsninger hele tiden. I venstresidens kollektivisme finnes ikke fellesskap, bare fellesskapet – som er synonymt med offentlig sektor og staten, sa Jensen.

Partilederen tok også et oppgjør med venstresidens fiendtlige retorikk mot private initiativ og næringslivet:

– Vi stempler ikke folk som velferdsprofitører når de ønsker å drive en privat barnehage i bygda, eller når det skapes arbeidsplasser som bidrar til å ta vare på våre eldre, eller når noen utvikler nye medisiner, applikasjoner og utstyr som gjør hverdagen tryggere og enklere for vanlige folk, sa Jensen, og la til:

– Det er ikke disse som skaper et kaldere samfunn. Tvert imot, de er med å skape et varmere samfunn!

Gikk i rette med Hareide

I åpningstalen trakk Jensen frem at det ligger i ryggmargen til FrP å være ombudsmenn for enkeltmennesket, og vi alltid være det partiet som tør der andre tier.

– Det finnes knapt en merkelapp som ikke FrPere har fått. Politikere fra nesten samtlige partier har hatt behov for å stemple oss og kategorisere FrP og våre politikere som annenrangs mennesker.

Nettopp derfor hadde Jensen et klart behov for å gå i rette med Knut Arild Hareides retorikk:

– FrP, våre velgere og politikere blir nå rakket ned på, stemplet og forsøkt demonisert. Da er det en selvfølge at vi reagerer. Fremskrittspartiet verdier er ikke noe dårligere enn andre politikeres verdier, sa Jensen, og la til:

– Alle partier har ulike løsninger for samfunnet vårt, men alle – også FrP – ønsker å gjøre samfunnet varmere, bedre, tryggere, og enklere for folk flest.

Partilederen kom også med en oppfordring til partiets medlemmer og velgere:

– Dere skal være stolte! Ikke la noen hevde at dere er «kalde mennesker med dårlige verdier». Vår omsorg for mennesker i nød er ikke dårligere enn andres. I alle år har vi jobbet for et varmere samfunn. Det skal Fremskrittspartiet fortsette med!

Advarte mot Støre

Partilederen trakk frem at FrP gjennom fem år har funnet frem til gode kompromisser sammen med Høyre, Venstre og KrF. Jensen fastslo også at FrP fortsatt åpne er åpne for et bredt borgerlig samarbeid som bidrar til å holde Arbeiderpartiet, Senterpartiet, SV, Rødt og MDG borte fra makten. Uavhengig av KrFs veivalg er politikken det viktigste for Fremskrittspartiet.

– Knut Arild Hareides alternativ vil innebære en betydelig venstredreining av norsk politikk, der landet styres på SVs nåde. Kjell Magne Bondeviks ønsketekning om å søke støtte her og der, er helt utelukket. Frp støtter ikke en regjering vi ikke er del av. De som stempler oss som annenrangs politikere kan se langt etter vår støtte, sa Jensen.

Jensen vektla også at FrP i den nåværende situasjonen har en plikt til å belyse konsekvensene av KrFs flørt med venstresiden.

– Når KrF vurderer å skifte side i politikken må jeg kunne snakke om konsekvensen det kan få. Når vi nå kan stå 14 dager unna at Jonas Gahr Støre kan bli statsminister i landet, da er det absolutt grunn til å snakke om det. Og ikke minst ta til motmæle, sa Jensen.

Ga bompengegaranti til velgerne

Med FrP i regjering har penger til vei har gått kraftig opp, samtidig som inntekter fra bilavgifter og bompenger har gått ned. Hovedutfordringen er at de andre partiene kjemper for å bevare bomstasjoner over det ganske land.

Jensen trakk frem Rogaland og Arendal som eksempler på at FrP har tatt kampen på vegne av folk flest. Ved kommunevalget september 2019 har velgerne nå muligheten til å si sin mening om bompenger.

– I Arendal har Ap gitt opp bomringen rundt byen etter massivt trøkk fra Frp. Det viser at kampen mot bompenger lokalt er viktig og gir resultater. Norske kommuner skal ikke la seg presse til å flå bilistene med enda mer bompenger. Det skal FrP kjempe mot i hver eneste kommune vi stiller til valg i, sa Jensen.

Det er de lokale politikerne som bestemmer om det skal bli bompenger. Derfor avla partilederen også en viktig garanti til norske velgere:

– FrP kommer aldri til å støtte en bompengesak i Stortinget som ikke har støtte lokalt. Det skjer ikke på vår vakt, fastslo Jensen.

Klar for valgkamp

Uansett hva som skjer i høst, vil FrP fortsette kampen for en enklere hverdag for folk flest. Den kampen skal tas uansett om partiet er i regjering eller ikke, lover Jensen.

– Fra nå og frem til valgdagen skal FrP fortelle om vår politikk for folk flest i kommune-Norge. Som FrPere skal vi være ombudsmenn som jobber for innbyggernes ønsker, ikke mot dem, sa Jensen, og la til:

–Norske kommuner trenger FrPs løsninger – for de eldre, for næringslivet, for barna i skolen. Vårt mål er å gjøre den norske hverdagen enklere, ikke vanskeligere og dyrere!

Her kan du se opptak av hele talen til Siv Jensen: