Foto. Helge Andre Njåstad

Foto: FrP

Nå kuttes eiendomsskatten

Statsbudsjettet for 2019 er gladnytt for alle som misliker eiendomsskatten, sier Helge André Njåstad.

Finanspolitisk talsperson Helge André Njåstad er glad for at FrPs kutt i eiendomsskatten overlevde budsjettforhandlinger i Stortinget.

– Fremskrittspartiet er det eneste partiet som har engasjert seg for å kutte eiendomsskatten. Det er klart jeg er fornøyd med at dette gjennomslaget blir stående etter tøffe forhandlinger med tre andre partier i Stortinget, sier Njåstad.

Fra 7 til 5 promille

I budsjettavtalen som ble fremlagt tirsdag 20. november ble det klart at Siv Jensens forslag om kutt i boligskatten blir stående. Makssatsen kommuner kan kreve i eiendomsskatt er i dag 7 promille. Fra 1. januar 2020 blir denne makssatsen redusert til 5 promille.

– FrP har i alle år jobbet mot høye skatter og avgifter, og de siste årene har vi fokusert spesielt på eiendomsskatten. At vi nå får gjennomslag for ytterligere skattekutt for vanlige folk, føles helt fantastisk, sier Njåstad.

Tror flere kommuner må kutte

Kuttet i eiendomsskatten medfører at 67 kommuner må kutte i makssatsen for eiendomsskatten, men Njåstad tror at enda flere blir nødt til å redusere inntektene fra eiendomsskatten i årene som kommer.

– Det er nemlig ikke bare kutt i makssatsen som blir foreslått, men også at kommunene kun kan beregne eiendomsskatt på 70 prosent av boligens verdi. Det betyr i praksis at flere kommuner må gi rabatt på eiendomsskatten, påpeker FrP-politikeren og nyanserer:

– Det er noen kommuner som ikke beregner skatt av hele verdien på boligene. Dette kan medføre at noen kommuner øker beregningsgrunnlaget på boligene for å fortsette med høy eiendomsskatt. Derfor er det viktig å engasjere seg ute i kommunene for å hindre at venstresiden fortsetter med høy skatt på folks hjem, avslutter Njåstad.