Foto. Silje Hjemdal

Foto: FrP

FrP-seier i arbeidet mot samværssabotasje

Regjeringen vil utrede forslag til strengere reaksjoner ved samværssabotasje. – En stor seier for FrP, sier Silje Hjemdal.

– Resultatet av forhandlingene gir et godt grunnlag for å sikre likestilt foreldreskap. Når et barn er så heldig å ha en kjærlig og god mamma og pappa, har barnet rett til å ha begge i livet sitt, sier likestillingspolitisk talsperson Silje Hjemdal.

Økonomiske konsekvenser

Hjemdal er særlig fornøyd med at FrP har fått gjennomslag som går ut på at samværssabotasje skal få økonomiske konsekvenser.

– Arbeidet mot samværssabotasje har vi aktivt løftet inn i regjeringsforhandlingene, og det er gledelig at vi blitt hørt. Dette er en klar FrP-seier, som partiet har kjempet lenge for. Samværssabotasje var et av de viktigste temaene på mannsdagen, og noe jeg personlig har engasjert meg i over lengre tid, sier Hjemdal.

Barns beste skal veie tyngst

Hvis barnets samvær med en av foreldrene saboteres av den andre, kan det få opprivende konsekvenser for både barnet og forelderen som opplever ikke å få mulighet til å se barnet sitt.

– Det må være en god pappa eller mammas verste mareritt å ikke få ta del i sitt barns hverdag og oppvekst. En forelder som bevisst saboterer samværet tenker ikke på barnets beste. Slik oppførsel må få konsekvenser, sier Hjemdal, og fortsetter:

– FrP mener at det er viktig å se hvert enkelt barn og at vi sørger for at barnets beste ligger til grunn. Begge foreldrene er viktige omsorgspersoner i et barns liv, sier Hjemdal.