Foto. Jøran Kallmyr

Foto: Bjørn Inge Bergestuen - FrP

Kallmyr ny justisminister

Tidligere statssekretær Jøran Kallmyr gjør comeback i politikken og blir FrPs nye justis- og innvandringsminister.

Jøran Kallmyr (40) fra Fræna i Romsdal ble i statsråd i dag utnevnt til Norges nye justis- og innvandringsminister.

– Det er med stor ydmykhet jeg har takket ja til å bli justis- og innvandringsminister. Det er en viktig og krevende rolle. Jeg vil videreføre regjeringens gode politikk på området for å sikre trygghet i hverdagen, sier Kallmyr.

Lang fartstid i FrP

Kallmyr er utdannet jurist og kommer fra stillingen som partner i advokatfirmaet Ræder. Han kan imidlertid skilte med lang partibakgrunn og var lenge en av FrPs mest profilerte politikere i Oslo.

Kallmyr var tidligere også aktiv i FpU, og var mangeårig fylkesleder i Møre og Romsdal og Oslo FpU. Han satt også i FpUs sentralstyre.

Godt kjent i departementet

I tillegg til å ha hatt mange lokalpolitiske verv, har Kallmyr også god erfaring fra Justis- og beredskapsdepartementet. Fra oktober 2014 til desember 2015 var Kallmyr statssekretær for justisminister Anders Anundsen, og da Sylvi Listhaug ble utnevnt til Norges første innvandrings- og integreringsminister, ble Kallmyr med på laget. Han fungerte som statssekretær for Listhaug frem til april 2016.

– Jøran Kallmyr er en erfaren FrPer som jeg er glad for at nå blir justisminister. Han er godt kjent med arbeidet i justisdepartementet som tidligere statssekretær, spesielt innvandringsområdet, sier partileder Siv Jensen.