Illustrasjonsfoto av hytte i vinterlandskap.

Foto: Colourbox

Påsken er ikke det samme uten hytta

FrP er imot at kommunene skal ha mulighet til å kreve skatt og høye kommunale gebyrer på hytter.

– Vi nordmenn er et hyttefolk og det skal vi fortsette å være, helt uten at noen skal skattlegge oss for det, sier parlamentarisk leder Hans Andreas Limi.

Limi understreker at de kommunale utgiftene ved å eie hytte må reduseres, slik at det å eie hytte fortsetter å være et gode for vanlige mennesker med vanlig inntekt.

– Det er helt uforståelig at kommuner krever inn titusenvis av kroner i kommunale gebyrer og eiendomsskatt på fritidsboliger. Noe mer udemokratisk enn hytteskatt skal du lete lenge etter. At politikere skattlegger mennesker de ikke er avhengig av for å bli gjenvalgt er direkte feigt, mener Limi, og legger til:

– At nordmenn ferierer i eget land er et mål for Norge og en økonomisk gevinst for kommunene. Dette skal ikke straffes, det skal applauderes, sier Limi.

Store inntekter for kommunene

Hyttebyggere og hytteeiere gir store inntekter for hyttekommunene. Ikke bare betaler eiere store gebyrer på kommunale avgifter, de bidrar også til enorm verdiskaping. I de største hyttekommunene kan vi se et yrende liv av restauranter og butikker. Lokale eiendomsmeglere gjør det bra, bønder tjener godt på salg av tomter og håndverkere har hendene fulle av arbeid.

– Norske hyttetradisjoner har endret seg, og kanskje har det vært nødvendig for at hyttetrenden skal fortsette. Kanskje er vi mer opptatt av hytta vår enn noen gang. Hytta er en del av vår identitet og kultur enten vi leier eller eier. At nordmenn velger å feriere i eget land er en styrke for Norge og vi politikere må gjøre alt vi kan for at dette fortsetter. Vi skal legge til rette for at både nordmenn og utenlandske turister benytter seg av norsk natur, sier Limi.

Nei til eiendomsskatt

FrP ønsker å frata kommunene muligheten til å kreve inn eiendomsskatt på hus og hytter. I regjering har vi fått skjerpet mulighetene for å kreve inn eiendomsskatten, men arbeidet for å få den fullstendig fjernet fortsetter.

– Valget 2019 vil være avgjørende for å få fjernet eiendomsskatt på hytter og hus. Derfor er det viktig å stemme på FrP, sier Limi.