Foto: FrP

Kampklar og personlig partileder

– Jeg elsker valgkamp. Jeg gleder meg til å reise landet rundt sammen med dere. Sammen skal vi gjøre hverdagen enklere og bedre, var det soleklare budskapet fra partileder Siv Jensen til landsmøtet.

– Jeg ble født for 50 år siden. Årene som har gått har formet meg som menneske og som politiker, åpnet Siv Jensen. Det var en personlig partileder som gikk på talerstolen på FrPs landsmøtet og brukte erfaringene fra livet både i og utenfor politikken.

Fjerner bomstasjoner

Jensen gikk offensivt til verks mot bompenger i talen sin.

– Bompengeandelen går ned og veiinvesteringene går opp. FrP vil selvsagt gjøre mer. Veien burde vært gratis. Men jeg blir rett og slett forbanna når jeg hører politikere etter politiker fra opposisjonen si at de vil ha mindre bompenger. De har aldri løftet en finger for å fjerne bommene. Får vi flertall lokalt blir det ikke noen bomstasjoner, sa Jensen, før hun kom med en budsjettlekkasje som ble svært godt mottatt i landsmøtesalen.

– I 2013 rev vi bommer. Det var noe av det første vi gjorde i regjering, nå skal vi gjøre det igjen. Nå foreslår regjeringen å bruke 200 millioner til å rive bomstasjoner. Flere bommer skal bort og folk skal betale mindre, fastslo partilederen og finansministeren. Fremover skal vi fortsette å redusere bompengetakster. Vi skal doble tilskuddsordningen for redusert bompengebelastning. Og vi skal fortsette å redusere bompengeandelen.

Jensen er glad for det yrende bompengeopprøret.

– Det er bra at folk sier ifra, det er bra at det er et opprør. I høst er det valg. Da er folk med på å bestemme om kommunen skal gå for eller mot bompenger. Derfor er høstens valg et valg om ja eller nei til bompenger.

Kamp mot eiendomsskatt

Fremskrittspartiet mener skatt på folks hjem er en usosial og uakseptabel løsning. Partilederen understreket hvor viktig kampen mot eiendomsskatten blir fremover.

– I alle de kommuner hvor vi kommer til makten etter valget i september skal vi bekjempe eiendomsskatten. Venstresiden sier at en krone mindre i skatt, er en krone mindre til velferd. Men det er feil. Det er en krone mer til klær, til mat, ferier, julegaver og fritidsaktiviteter for barnefamilier og andre. Skattelette er velferd.

Satsing på sykehjemskjøkken

Jensen varslet også en storstilt satsing på sykehjemsmat.

– Vi lovet velgerne at vi skulle få kjøkkenet tilbake på sykehjemmene i valgkampen 2017. Nå kommer tilskuddsordningen. Nå vil staten ta halve regningen hvis din kommune vil bygge kjøkken på sykehjemmet. De eldre fortjener god hjemmelaget middagsmat i sitt siste hjem.

Både sykehjemsmat og mer valgfrihet i eldreomsorgen blir viktige saker for FrP i kommunene, lovet partilederen.

– En verdig eldreomsorg skapes ikke av politikere som mener de vet bedre enn de eldre selv. En verdig eldreomsorg skapes av FrP-politikere som tar de eldre på alvor, og lar dem bestemme over sine egne liv.

Og med ny eldreminister skal omsorgen leveres på.

– Jeg så utrolig glad og stolt av å si at det er Sylvi som skal stå aller øverst på barrikadene for at eldre mennesker i Norge skal få en varm, verdig og valgfri eldreomsorg.

At Siv Jensens budskap ble tatt godt imot er at hun ble avbrutt 49 ganger av applaus, hvorav fem ganger stående applaus, et godt bilde på.

Kampklar partileder

Landsmøtet er FrPs stormobilisering før høstens kommunevalgkamp. Og partileder Jensen fikk hele salen i valgkampmodus med følgende kjærlighetserklæring:

– Jeg elsker valgkamp. Fra morgen til kveld skal vi stå på stand, delta i debatter og steke vafler. Vi skal fortelle velgerne at de som bor i en FrP-kommune etter valget får en kommune uten eiendomsskatt. Jeg gleder meg til å reise rundt, sammen med dere, og møte velgerne.