Foto Morten Stordalen

Foto: Bjørn Inge Bergestuen - FrP

Vant kampen mot bompenger

Etter lang tids kamp har FrP endelig fått gjennomslag for å vrake bomprosjektene i Drammen og Arendal. – Vi skal fortsette kampen i alle kommuner, sier Morten Stordalen.

Fra 1. januar 2020 vil Svelvik, Nedre Eiker og Drammen utgjøre nye Drammen kommune, og den planlagte Buskerudpakke 2 var derfor avhengig av et lokalt flertallsvedtak i alle tre nåværende kommuner. Onsdag fikk Nedre Eiker FrP tilslutning fra andre partier i bompengespørsmålet, og sikret flertall for å vrake hele pakken.

– Våre folkevalgte i Drammensregionen har ført en lang kamp mot bompenger, og nå har FrP endelig vunnet frem. Jeg er stolt av engasjementet vi har vist lokalt i denne saken og glad for at de andre partiene endelig følger etter oss. Nå forventer jeg at vi vinner flere kamper mot bompenger over hele landet, sier samferdselspolitisk talsmann Morten Stordalen.

Ny seier for FrP i Arendal

Bystyret i Arendal sa torsdag nei til en bompengefinansiert samferdselspakke i sørlandskommunene Arendal, Grimstad, Froland og Tvedestrand, noe som ville medført etablering av 20 bomstasjoner i kommunene. FrP har hele tiden sagt at de foreslåtte tiltakene i samferdselspakken ikke skal finansieres med bompenger, og nå ble det endelig flertall for dette.

– Vi i FrP har vært knalltydelige på at vi ikke vil etablere en lokal bomring i Arendal. Dagens nei fra bystyret betyr at prosjektet endelig kan skrotes formelt, sier Åshild Bruun-Gundersen, kommunestyrepolitiker i Arendal og stortingsrepresentant for FrP.

Ap og Sp kjempet for bom

Bruun-Gundersen påpeker at Ap og Sp har jobbet for å få etablert bomringene rundt Arendal siden 2015.

– Hele prosjektet var latterlig fra begynnelsen av. At Ap og Sp ikke har respekt for vanlige folks lommebøker er ikke noe nytt. Men nå har de kastet bort millioner av kroner på PR-rådgivere og bomplanleggere. 3,8 milliarder kroner i bomring skulle finansiere helt merkelige ting som oppgraving av kanaler i sentrum, innsnevringer av eksisterende veier, og sykkelstier der det nesten ikke bor folk. Nå er hele prestisjeprosjektet til Arbeiderpartiet skrotet og lagt i en skuff der det hører hjemme, sier Bruun-Gundersen.

Bompenger bestemmes lokalt

Alle bompengeproposisjoner er avhengige av et lokalt flertallsvedtak. Vedtaket om å skrote Buskerudpakke 2 innebar at Nedre Eiker blir den første kommunen i landet som stanser en vedtatt bypakke. Nå har flertallet i Arendal fulgt etter og sagt tydelig nei til bompenger.

Samferdselsminister Jon Georg Dale bekrefter overfor TV2 at han ikke vil fremme forslag om bompenger i Stortinget.

– Hvis kommunestyret sier nei, har jeg ikke grunnlag til å gå til Stortinget med en bompengeproposisjon. Det betyr at planene, inntil andre lokalpolitiske initiativ eventuelt er på gang, ikke kommer, sier Dale.

Viktig med stort FrP

Bompengemotstanden er stor over hele landet, og i flere andre byer vil det nå komme lignende forslag til votering. FrP skal ta kampen mot bompenger i alle kommuner, lover Stordalen.

– Vi er imot bompenger. Det har vi alltid vært, og det kommer vi alltid til å være. De som er enige med oss i dette må spørsmålet må derfor stemme FrP også ved valget til høsten. Jo større vi blir, jo lettere blir det for oss å stanse venstresidens bompengeprosjekter over hele landet, sier Stordalen.