Foto av Morten Wold

Foto: Bjørn Inge Bergestuen - FrP

FrP elsker «Ja, vi elsker»

Morten Wold fremmet mandag forslag i Stortinget om å vedta at nasjonalforsamlingen skal anerkjenne «Ja, vi elsker dette landet» som Norges offisielle nasjonalsang.

– Jeg tror folk flest tar det for gitt at «Ja, vi elsker dette landet» er Norges nasjonalsang, men det er faktisk aldri vedtatt offisielt. Nå er det på tide å formalisere dette gjennom å vedta sangen som nasjonalsang én gang for alle, sier FrPs kulturpolitiske talsperson Morten Wold.

Aldri vedtatt som nasjonalsang

«Ja, vi elsker dette landet» er skrevet av Bjørnstjerne Bjørnson og tonesatt av Richard Nordraak. Den ble fremført offentlig for første gang i 1864 i forbindelse med grunnlovens 50-årsjubileum, og har over tid blitt den sangen som alle oppfatter som landets nasjonalsang.

– «Ja, vi elsker dette landet» spilles på 17. mai, seiersseremonier, idrettsarrangementer og andre høytidelige anledninger. Jeg får gjerne en tåre i øyekroken når jeg hører den, for eksempel ved Stortingets åpning i oktober hvert år, sier Wold.

Han sier sangen aldri er gitt noen offisiell status av hverken storting, regjering eller departement. Derfor fremmet Wold, på vegne av seg selv og FrP-representantene Hans Andreas Limi, Bård Hoksrud, Solveig Horne, Per-Willy Amundsen, Morten Stordalen og Erlend Wiborg, forslag om at så skal skje da Stortingets møte åpnet mandag denne uken.

En sang med stor betydning

Wold påpeker at «Ja, vi elsker dette landet» har vært en kulturell samlingsbauta, både gjennom fremveksten av nasjonalstaten, unionsoppløsningen og i de tunge okkupasjonsårene.

– Denne sangen er en viktig del av vår felles kulturarv. Folket er glad i sangen, og har trykket den til sitt bryst, sier Wold, og legger til:

– Når «Ja, vi elsker dette landet» regnes som Norges nasjonalsang av folk flest allerede, bør dette vedtaket være en formalitet. Det blir å fastslå noe som allerede er praksis. Samtidig vil et vedtak i Stortinget ha stor symbolsk betydning, sier Wold.