Foto. Sivert Haugen Bjørnstad

Foto: FrP

Godt budsjett for folk flest

I revidert nasjonalbudsjett sikrer FrP gjennomslag for mer politi, mindre bompenger, og flere og bedre sykehjemsplasser.

På Stortingets siste dag før sommeren ble revidert nasjonalbudsjett behandlet. Det er et budsjett som viser at det går godt i Norge, og hvor regjeringen styrker politiet, kutter bompengegjeld, bygger flere sykehjemsplasser, starter jobben med å få kjøkkenet tilbake på sykehjemmene, og styrker bredbåndssatsingen i distriktene.

– Jeg er glad for både store og små gjennomslag som Fremskrittspartiet har fått. Vi har fått gjennomslag for å kutte i bompenger – til tross for at vi er det eneste partiet på Stortinget som vil bompengene til livs. Dessuten har vi sørget for at hvis samferdselsprosjekter blir billigere enn planlagt, skal dette komme bilistene til gode, sier finanspolitisk talsmann Sivert Bjørnstad.

Godt budsjett for bilistene

FrP er bilistenes parti, og det kommer tydelig frem i årets budsjett. For mange bilentusiaster vil det være en kjærkommen nyhet at engangsavgiften for biler eldre enn 20 år fjernes.

– Mange har sikkert drømt om en spesiell bil, men kanskje den gamle klassikeren har vært litt for dyr. Forhåpentlig kan denne avgiftslettelsen oppfylle veteranbildrømmen, sier Bjørnstad.

Håpløs kritikk fra Ap

Som vanlig ble regjeringen og FrP angrepet av Arbeiderpartiet da revidert nasjonalbudsjett ble lagt. Jonas Gahr Støre mente at budsjettet «kan få renten til å øke, noe som vil slå negativt ut for vanlige familier med boliglån og for bedrifter». I Aps alternative budsjett bruker de imidlertid 200 millioner kroner ekstra i oljepenger.

– Dette er Arbeiderpartiet og Støre i klassisk stil. De kritiserer regjeringen for å bruke for mye penger, samtidig som de selv foreslår å bruke enda mer, sier Bjørnstad.