Foto. Helge Andre Njåstad

Foto: FrP

Selvbetjente butikker bør få ha søndagsåpent

– Det er på tide å modernisere regelverket og legge til rette for at det finnes nye måter å handle på, sier Helge André Njåstad.

I juni åpnet Coop Norge sin aller første døgnåpne butikk i Oslo. Butikken er ubemannet på natten, men tillater at kundene kan låse seg inn i butikken på egen hånd med mobiltelefonen.

– Argumentene som har vært mot søndagsåpne butikker har handlet om hensynet til de ansatte som jobber der. Dette argumentet faller bort når man ser at butikker faktisk kan holdes åpent uten at det er ansatte på jobb, påpeker Helge André Njåstad.

Ny teknologi gir nye muligheter

Allerede i dag kan forbrukere handle dagligvarer på nett, og få disse levert på en søndag. Det er altså ikke forbudt for ansatte å hente dagligvarer på et lager og levere disse hjem til en forbruker, men det er forbudt å la et butikklokale uten ansatte å være tilgjengelig for de som ønsker å plukke varene selv.

– FrP mener at vi må endre regelverket for å kunne klare å henge med på utviklingen av teknologien. Vi kan ikke forsvare at det skal være lovlig å handle dagligvarer på nett med hjemlevering på en søndag, og samtidig ikke åpne for selvbetjente butikker, sier Njåstad, og legger til:

– Dette dreier seg først og fremst om å sikre størst mulig frihet for den enkelte forbruker. Vi som politikere skal ikke sette en stopper for innovasjon og kreativitet fra markedet. Det er både viktig og riktig at man får en utvikling i næringslivet som kommer forbrukeren til gode, sier Njåstad.