Foto. Åshild Bruun-Gundersen

Foto: FrP

Våre eldre fortjener sunn og god mat

Åshild Bruun-Gundersen er glad for at FrP nå sørger for at regjeringen tar mesteparten av regningen for kommuner som vil flytte kjøkkenet tilbake til sykehjemmene.

Mange eldre får i dag servert mat fra industrialiserte sentralkjøkken, og enkelte kommuner bestiller maten til sykehjemmet fra helt andre deler av landet. Dette fører ofte til lite appetittlig mat. Derfor gir FrP-regjeringen nå kommunene mulighet til å flytte kjøkkenet «hjem» til institusjonene, og bare betale om lag 30 prosent av regningen.

– Dette er et viktig løft for de eldre i hele Norge. Nærhet til matlagingen og matlukt som varsler at det snart er middag er viktig for de eldres trivsel. Matglede er livsglede, sier helsepolitisk talsperson Åshild Bruun-Gundersen, og legger til:

– Med nærhet til kjøkkenet får eldre også mulighet for å bidra i matlagingen dersom det er ønskelig og helsen tillater det. Det er viktig for eldre på institusjon å spise næringsrik, smakfull og god mat, sier Bruun-Gundersen.

Forventer at kommunene melder seg

Den nye ordningen fra regjeringen administreres av eldre- og folkehelseminister Sylvi Listhaug. Kommuner kan søke om midler til renovering, bygging eller gjenetablering av kjøkken på sykehjem, og staten betaler 50 prosent av regningen. I tillegg slipper kommunen å betale moms.

– FrP gikk til valg på å gi de eldre mer appetittlig og næringsrik mat. Nå leverer vi på dette valgkampløftet. Det er viktig at kommunene tar ansvar gjennom å faktisk søke på ordningen. Jeg har tro på at FrPs kommunepolitikere lokalt vil jobbe for dette over hele landet, sier Bruun-Gundersen.

God velferd viktigere enn partipolitikk

Hun forventer at også Arbeiderpartiet, Senterpartiet og resten av partiene i kommunene tar imot denne håndstrekningen fra regjeringen.

– Uavhengig av partipolitikk handler dette om velferden til våre eldre, og våre eldre fortjener å kjenne lukten av god og næringsrik mat på sykehjemmet, sier Bruun-Gundersen.