Foto av Silje Hjemdal.

Foto: FrP

Støtter protest mot streng alkohollov

– Alkoholloven trenger en oppmykning. Det har FrP ment i alle år, sier Silje Hjemdal.

Stortingsrepresentant Silje Hjemdal og fylkestingskandidat for Vestland FrP, Helge Stormoen, besøkte nylig Bergensbryggeriet 7 Fjell. I Nettavisen tar bryggeriet et oppgjør med norsk alkoholpolitikk og overformynderi. Nå har de laget en øl som heter «Overformynderi – Stortingets dobbel IPA», som en protest-øl.

Første som fikk smake protest-øl

Hjemdal forteller at hun er fornøyd med å være første stortingsrepresentant som smaker på bryggeriets protest-øl.

– Jeg gir full støtte til 7 Fjells protest mot dagens strenge alkohollov og håper flere innser at norske bryggerier arbeider i motstrøm, sier Silje Hjemdal og fortsetter:

– Det er positivt at bryggeriet klarer å rette oppmerksomheten mot alkoholloven. Kanskje det kan få flere til å åpne opp øynene for det Fremskrittspartiet alltid har ment: Alkoholloven trenger en oppmykning, sier Hjemdal.

Har fått gjennomslag, men vil få til mer

Hjemdal påpeker at FrP i regjering allerede har gjennomført flere positive endringer i alkoholpolitikken. Blant annet har regjeringen åpnet for alkoholsalg direkte fra produsenten og redusert avgiftene for småskalabryggerier.

– Som stolt bondeættling fra ciderdistriktet Hordaland vet jeg hvor mye regjeringens åpning for gårdsutsalg betyr for hardtarbeidende bønder. Det snakkes nå om at Hardanger skal bli Norges svar på Champagne, sier Hjemdal stolt og fortsetter:

– Denne oppmykningen hadde aldri skjedd uten FrP i regjering. Men vi ønsker selvsagt å få til enda mer, men da trenger vi at folk faktisk er klar over hvor problematiserende dagens alkohollov er, sier Hjemdal.

Tydelig NEI til nøytral emballasje

Avholdsorganisasjonen DNT har tatt til orde for å innføre nøytral emballasje på alkohol, modellert etter emballasjen som nå er å finne på tobakksvarer. Helge Stormoen mener at dette forslaget er lite gjennomtenkt.

– Dette forslaget vil få store konsekvenser for hele næringen. Dersom de store bryggeriene pålegges nøytral emballasje, vil mindre alkoholprodusenter også bli pålagt de samme reguleringene. Det skader konkurransen og mangfoldet i markedet og vil gjøre det vanskelig for mindre bryggerier å markere egenart og selge sine varer, sier Stormoen.

Stormoen påpeker at det også er en vesentlig forskjell mellom alkoholvarer og tobakksvarer. Mens tobakk selges til forbruker over disk, er det i dag selvbetjening i butikk og på Vinmonopolet.

– Tenk deg kaoset, frustrasjonen og forargelsen som vil oppstå på polet dersom alle flasker og «bag-in-box» skal være likt utformet. Mange forbrukere har utfordring nok med å finne det rette produktet på polet i dag, selv med differensiert utforming av flaske og logo, sier Stormoen.