Foto. Siv Jensen

Foto: FrP - Bjørn Inge Bergestuen

Krever svar fra Støre

– Velgerne har krav på å vite om Ap vil herme etter Rødt i velferdspolitikken. Derfor utfordrer jeg nå Jonas på tre konkrete spørsmål, sier partileder Siv Jensen.

Rødt utfordret nylig Jonas Gahr Støre til å svare ja eller nei på tre spørsmål om kommersiell velferd. Foreløpig har Støre nektet å svare. Partileder Siv Jensen mener at velgerne har krav på å vite hvilken velferdspolitikk Ap vil føre dersom de inntar ordførerkontoret i norske kommuner.

– Vil Ap si nei til alle nye kommersielle barnehager? Vil Ap stanse anbudene i helse- og omsorgssektoren? Vil Ap ta tilbake renhold, renovasjon og velferdens tekniske tjenester? Velgerne har krav på å vite om Ap skal følge Rødt i disse spørsmålene. Derfor forventer jeg et svar fra Støre, sier Jensen.

Advarer mot Oslo-modellen

Jensen frykter at Ap vil rekommunalisere velferdstilbud landet rundt og stanse nye barnehager som folk ønsker. Hun viser til Oslo som et skrekkeksempel på hvordan Aps flørt med Rødt har svekket velferdstilbudet og innskrenket valgfriheten.

– I Oslo har Ap-byrådet innført eiendomsskatt og brukt pengene på å kjøpe opp private tilbud som brukerne er kjempefornøyde med. Nå må Støre svare på om Oslo-modellen skal kopieres til andre kommuner, og om velgerne kan forvente en slutt på private barnehager i Ap-styrte kommuner, sier Jensen.

Vil ha mer valgfrihet

Kun 3,7 prosent av elevene går på private grunnskoler, og bare 6 prosent av landets sykehjem er private. Jensen mener det er smålig at Ap og resten av venstresiden går til kamp mot det lille mangfoldet og den lille valgfriheten vi har i Norge.

– FrP ønsker mer valgfrihet. Omtrent halvparten av landets barnehager er private, og det gir foreldre mulighet til å velge det barnehagetilbudet de selv vil. Det er også takket være private barnehager at vi har full barnehagedekning, sier Jensen, og legger til:

– Undersøkelser viser at foreldre er mest fornøyd med private barnehager. Gründerne som driver disse barnehagene får nøyaktig samme støtte som de offentlige, og går med moderate overskudd. Jeg forstår ikke at Støre vil lage et problem av dette, avslutter Jensen.