Foto av Terje Søviknes og Siv Jensen som serverer pølser.

Foto: FrP

Sparket i gang valgkampen i FrP-kommunen Os

FrP er klare for å skape en enklere hverdag for folk flest. Vi går til valg på å fjerne eiendomsskatten, styrke valgfriheten i eldreomsorgen og fortsette kampen mot bompenger.

– Endelig er valgkampen skikkelig i gang! FrP er klare for å ta over ordførerkjeder og skape en enklere hverdag for folk over hele landet, sier partileder Siv Jensen.

Partileder Siv Jensen åpnet FrPs valgkamp i nydelige omgivelser i tropehagen på Luranetunet i FrP-kommunen Os, etter at hun hadde holdt tale på torget på Osøyro. I Os fikk Jensen vise frem hvordan en god FrP-kommune drives.

– Jeg stolt av det FrP har fått til i Os. De leverer gode tjenester, god eldreomsorg og snur underskudd til overskudd. Det har resultert i næringsaktivitet og sentrumsutvikling i kommunen, og Os blir kåret til en av landets beste kommuner år etter år. Dette klarer de å gjøre helt uten eiendomsskatt, sier Jensen.

Vil fjerne eiendomsskatten

Fremskrittspartiet vil fjerne eiendomsskatten, og det var Jensen nok en gang klinkende klar på i sin tale.

– Folk skal ikke måtte betale skatt til kommunen for å eie sitt eget hjem! Bolig er allerede dyrt nok fra før. Eiendomsskatten rammer tilfeldig og usosialt, sa Siv Jensen i sin tale, og la til:

– Mens eiendomsskattekongene Trygve Slagsvold Vedum og Jonas Gahr Støre ønsker å innføre eiendomsskatt i stadig flere kommuner, skal vi jobbe for å gjøre enda flere kommuner eiendomsskattefrie, lovet Jensen.

Hun påpekte også at eiendomsskatten ikke bare er urettferdig og usosial, men at den for mange kommuner også er helt unødvendig, og viste til eksempler hvor eiendomsskatten ikke brukes til å forbedre tjenestene til innbyggerne.

– I Ap-styrte Oslo tar de inn eiendomsskatt fra innbyggerne, selv om kommunen går med 2,7 milliarder kroner i overskudd! De tar penger fra folks lommebøker, kun for å sette det inn på sin egen kommunekonto. Det er helt uakseptabelt. De bør gi pengene tilbake til innbyggerne, sa Jensen, og kom med en oppfordring til byrådslederen i Oslo:

– Jeg synes Raymond Johansen burde ta seg en tur til Os og lære hvordan man kan levere gode tjenester til innbyggere, helt uten eiendomsskatt, sa Jensen, til jubel fra de fremmøtte.

Til kamp for bilistene

De siste månedene har bompengedebatten herjet over hele landet. Folk reagerer på at de skal betale høye bompenger og at pengene nesten utelukkende skal gå til å betale for kollektivprosjekter. Det reagerer partilederen også på. Folk må gjerne sykle og ta buss hvis de vil det, men vi skal ikke skamme oss for å kjøre bil.

– Der andre partier ser på bilen som et onde eller som en luksus, mener FrP at bilen er noe folk trenger for å få hverdagen til å gå opp, sa Jensen, og fortsatte:

– Nå må venstresiden slutte å se på bilen er som et problem. Bilen, den er selve livsnerven i Norge, særlig utenfor de store byene. Vi skal ikke skamme oss for at vi kjører bil. De som burde skamme seg er politikerne i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger som sender sin del av regningen videre til bilistene i form av bompenger, sa Jensen.

I tiår har FrP stått alene om kampen mot bompenger, men nå kan det se ut som at flere partier vil være med på å dugnaden for å redusere bompengene. Det er Fremskrittspartiet glade for.

Vil ha mer valgfrihet

Siv Jensen snakket også varmt om valgfrihet i talen. Hun viste til at kun 3,7 prosent av elevene går på private grunnskoler, og at bare 6 prosent av landets sykehjem er private. Jensen mener det er smålig at Ap og resten av venstresiden går til kamp mot det lille mangfoldet og den lille valgfriheten vi har i Norge.

– FrP ønsker mer valgfrihet. Jeg mener valgfrihet handler om verdighet. Det skulle egentlig bare mangle at eldre fikk velge hvilket sykehjem de skal tilbringe den siste tiden av livet på, og at pleietrengende selv skal få velge hvem som skal komme hjem til dem og gi dem trygghet i hverdagen, sa Jensen.

Omtrent halvparten av landets barnehager er private, og det gir foreldre mulighet til å velge det barnehagetilbudet de selv vil. Det er også takket være private barnehager at vi har full barnehagedekning.

– Undersøkelser viser at foreldre er mest fornøyd med private barnehager. De private barnehagene får nøyaktig samme støtte som de offentlige, og går med moderate overskudd. Jeg forstår ikke at Jonas Gahr Støre vil lage et problem av dette, sa Jensen.