Foto. Sylvi Listhaug

Foto: Elin Eike Worren

400 millioner til kjøkken på sykehjem

FrP vil at våre eldre skal få servert sunn og god mat som både lukter og smaker godt. Derfor bevilger regjeringen nå nye midler for å få kjøkkenet tilbake på sykehjemmet.

For eldre- og folkehelseminister Sylvi Listhaug er det viktig at flere eldre får servert sunn, god og hjemmelaget mat. I statsbudsjettet for neste år foreslår regjeringen derfor en satsing på til sammen 400 millioner kroner i perioden 2019-2023, som skal brukes til få kjøkken på flere sykehjem. Slik vil regjeringen og FrP sikre at flere kommuner får kjøkkenet tilbake på sykehjemmene.

– For mange eldre på sykehjem er maten ett av høydepunktene i løpet av dagen. Og mange har kommet på sykehjem blant annet fordi de er underernærte. Da er det ekstremt viktig at den maten som serveres smaker godt, ser innbydende ut og at det er en koselig ramme rundt måltidet, sier Listhaug.

– Matlyst er viktig

Av de eldre som er på sykehjem eller som mottar helse- og omsorgstjenesten i kommunene, er en tredjedel enten underernærte eller i fare for å bli det. Listhaug mener den nye satsingen på kjøkken vil sørge for at flere eldre får servert velsmakende mat, som vekker matlyst og matglede. Dette håper hun at vil bidra til å forebygge underernæring.

– Vi vet jo med oss selv når vi er syke så er ikke matlysten på topp. Da er det viktig at maten vi får servert ser innbydende ut og smaker godt. Ved å få kjøkkenet tilbake kan sykehjemmet sørge for at eldre som har dårlig matlyst, får mat de faktisk har lyst på. Det er utrolig viktig, sier Listhaug,

1. oktober i år oppretter regjeringen en tilskuddsordningen som kommunene kan søke på for å få tilskudd til å etablere eller gjenetablere lokale kjøkkenløsninger med eget produksjonskjøkken ved eksisterende sykehjem og omsorgsboliger for personer med heldøgns tjenestetilbud. For 2020 foreslås det en tilsagnsramme på om lag 96,9 mill. kroner.