Foto av Knut Erik Engh.

Foto: Bjørn Inge Bergestuen - FrP

FrP gjenvalgt i Ulstein

Med et valgresultat på 24,6 prosent ble FrP nok en gang største parti i Ulstein kommune. Det betyr fire nye år i ordførerstolen for Knut Erik Engh.

Ved årets kommunevalg gikk Ulstein FrP frem 3,3 prosentpoeng, og sikret med det fornyet flertall for ordfører Knut Erik Engh.

– De siste fire årene har Ulstein vært gjennom en av de største omstillingene i nyere historie. Det har vært krevende, men til tross for store utfordringer har kommunen vår klart seg bra. Vi tar vår del av æren for det, sier Engh.

I 2015 gikk Ulstein FrP til valg med lovnad om å sørge for bedre økononomisk styring av kommunen. Noen måneder før valget hadde flertallet i kommunestyret vedtatt å bygge Ulstein Arena, mot FrPs stemmer.

– FrP stemte imot dette prosjektet fordi vi allerede den gangen var på gjeldstoppen og merket effekten av oljekrisen. Vi så at eiendomsskatt var uunngåelig dersom Ulstein Arena-prosjektet ble gjennomført. Dessverre fikk vi rett, sier Engh.

Ordføreren påpeker at det kun er gjennom effektivisering og innovasjon at kommunen kan kvitte seg med den usosiale eiendomsskatten.

– Vårt mål er å trappe ned eiendomsskatten og deretter fjerne den. Nøkkelen til å klare dette er å styre kommunen med stødig hånd, og derfor er det viktig at vi får fortsette jobben vi begynte på i forrige periode, sier Engh.

Etter årets valg blir FrP representert med seks folkevalgte i kommunestyret. Sammen med fem mandater fra Høyre og tre fra KrF utgjør dette flertall. Engh er glad for at velgerne har gitt FrP og posisjonen fornyet tillit til å fortsette jobben med å skape en enklere hverdag for folk flest.

– Vi gikk først og fremst til valg på å fortsette jobben vi begynte på i forrige periode. Ulstein FrP er garantisten for god økonomistyring og tjenesteinnovasjon, og vi skal alltid sette innbyggernes behov først. Jeg er veldig glad for å få fornyet tillit som ordfører, og gleder meg til å ta fatt på fire nye år, sier Engh.