Foto av Tom Henning Slethei.

Foto: FrP

FrP får ordføreren i Sola

Tom Henning Slethei blir ny ordfører i Sola. Sammen med Ap, Sp og FNB utgjør FrP det nye flertallet i kommunen.

Tirsdag ble det klart at FrP går sammen med Ap, Sp og FNB og danner flertall i Sola kommune. Som del av avtalen blir FrPs Tom Henning Slethei ny ordfører.

– I den forrige perioden ble Sola styrt av et flertall bestående av Høyre, KrF og Venstre. Vi ble satt på sidelinjen og hadde liten innflytelse. Med denne avtalen kan vi endelig få hånden på rattet, og jeg gleder meg til å ta fatt på jobben som ordfører, sier Slethei.

Enigheten mellom de fire partiene sikrer at det ikke innføres noen form for eiendomsskatt i løpet av perioden. I tillegg har FrP fått gjennomslag for å fjerne parkeringsavgiften og for å redusere bompengene. Utover ordførervervet får FrP også lederen av planutvalget.

– Jeg tror velgerne er enige i at det viktigste nå er å få gjennomført mest mulig av det vi lovet under valgkampen, og denne avtalen sikrer FrP svært gode gjennomslag, sier Slethei.

FrP gikk frem 1,2 prosent i Sola og fikk en oppslutning på 17,7 prosent. Det gjør FrP til det største partiet i den nye flertallskoalisjonen. Arbeiderpartiet, som i likhet med FrP blir representert med sju mandater i kommunestyret, skal ha varaordførervervet.

– Det viktigste for FrP er å få mest mulig gjennomslag for partiets valgkampsaker, og denne gangen fikk vi mer igjen av et samarbeid med Ap, Sp og FNB, enn vi ville gjort med Høyre, Venstre og KrF. I Sandnes har FrP og Ap samarbeidet godt, og jeg er sikker på at vi skal få til et like godt samarbeid her i Sola, sier Slethei.

Hele enigheten mellom de fire partiene kan du lese her.