Foto av Jan Steinar Engeli Johansen.

Foto: Bjørn Inge Bergestuen - FrP

– Sp driver politisk spill

Jan Steinar Engeli Johansen mener at Senterpartiet taler med to tunger i sykehusdebatten på Helgeland.

FrPs sykehuspolitiske talsperson Jan Steinar Engeli Johansen reagerer på hvordan Senterpartiet holder på i saken om Helgeland sykehus. Partiets nasjonale politikere Toppe og Lundteigen vil ha to sykehus, mens Senterpartiets egne ordførere fra Helgeland vil ha ett sykehus.

Mistenker dobbeltspill

I onsdagens debatt i Stortinget sa Lundteigen at Senterpartiets egne ordførere på Helgeland ikke vet sitt eget beste når de snakker om den framtidige sykehusstrukturen i regionen. Det får Engeli Johansen til å reagere.

– Er Senterpartiets egne ordførere enige med representant Lundteigen i at de ikke vet til sitt eget beste når det kommer til sykehusstrukturen i egen region? Enten driver Senterpartiet med politisk spill og dobbeltkommunikasjon, eller så er de svært uenige nasjonalt og lokalt, sier Engeli Johansen, og fortsetter:

– Det er vanskelig å forstå hva Senterpartiet nasjonalt holder på med. Både representantene Toppe og Lundteigen går langt i å si at sine egne lokalpolitikere egentlig vil ha to sykehus, noe som er det motsatte av hva de har sagt i møter med oss. Hvordan Sp behandler sine egne lokalpolitikere får være en sak for Senterpartiet selv, men hvis vi skal lytte til lokale politikere, så må vi være sikre på at det ikke bedrives en form for dobbeltspill, sier Engeli Johansen.

Senterpartiet taler med to tunger

Neste uke reiser FrPs helsefraksjon opp til Helgeland for å hente inn mer informasjon om saken. De ser frem til å få innspill fra de som kjenner lokale forhold, slik at et vedtak kan fattes på best mulig grunnlag.

– Jeg gleder meg til å lytte og lære. Innspill fra lokalbefolkningen og lokalpolitikerne er veldig viktig i en sak som dette, siden det tross alt er dem vedtaket vi fatter vil ramme. Det handler om deres sikkerhet, trygghet og helse, sier Engeli Johansen, og legger til:

– Senterpartiet taler med to tunger i sykehusdebatten på Helgeland. Vi er opptatt av å finne gode løsninger for helsetilbudet på Helgeland, og håper at det ikke blir ofret fordi Senterpartiet bedriver politisk spill med helsen til folket i Helgelandregionen som innsats, sier Engeli Johansen.