Foto av Silje Hjemdal.

Foto: Bjørn Inge Bergestuen - FrP

Takk til alle hverdagshelter!

5. desember er frivillighetens dag. Silje Hjemdal benytter anledningen til å takke alle hverdagshelter i frivillige lag og foreninger.

– Dette er en dag som vi her i landet har all grunn til å feire. Norge ligger på verdenstoppen i frivillighet, og den pallplasseringen må vi hegne om, sier Silje Hjemdal.

– Takk til alle hverdagshelter

Hver dag, hele året, bruker frivillige av sin tid for å gjøre hverdagen enklere, bedre og mer meningsfylt for dem rundt seg. Silje Hjemdal mener dette er landets hverdagshelter.

– Frivillige gjør en uvurderlig innsats for lokalsamfunn rundt om i landet. Vi vil fortsette å styrke frivilligheten, som er med på å skape inkluderende og engasjerende lokalsamfunn, sier Hjemdal, og fortsetter:

– De er rett og slett landets helter. Alt fra de som preparerer skiløypene eller trener det lokale håndballaget til Redningsselskapet som redder liv til sjøs. Disse gir enormt tilbake til samfunnet rundt seg. Takk til alle hverdagshelter!

En meningsfull hverdag

Hjemdal mener frivilligheten er helt sentral i bekjempelsen av ensomhet.

– Ikke alle gleder seg til jul. Vi vet at mange frivillige utgjør en forskjell for disse menneskene i julen. I disse juletider minnes vi på Frelsesarmeens utrettelige arbeid for alle de som ikke har det så greit, når vi ser de mange frivillige som står ved julegryten i handlegatene, sier Hjemdal, og fortsetter:

– Aldersgrensen for frivillig innsats er ikke-eksisterende – den gjelder både unge og eldre. I Bergen gledet det meg da jeg så at over 70 babyer hadde meldt seg som «besøksbabyer» til aktivitetssentre for eldre. Det varmer mitt hjerte å se hvordan frivilligheten kan skape livsglede og bekjempe ensomhet, sier Hjemdal.

FrP vil ha full momskompensasjon

Fremskrittspartiet er et av partiene som har programfestet at vi ønsker full momskompensasjon, understreker Hjemdal. Regjeringen har styrket ordningen betraktelig. I 2019 utgjorde momskompensasjonsordningen 1,6 milliarder kroner. I 2020 økes den med 85 millioner kroner. Aldri før har frivilligheten fått så mye tilbake i momskompensasjon.

Hjemdal understreker at FrP kommer til å fortsette å kjempe for å styrke momskompensasjonsordningen ytterligere. Hun forventer at regjeringen i 2021 vil trappe momskompensasjonen opp til 1,8 milliarder kroner.

– For fotballag, speidergrupper og korps rundt om i landet betyr det enormt mye at vi styrker momskompensasjonsordningen. Dette bidrar til å sikre organisasjonene inntekter som de disponerer selv, sier Hjemdal.

En fri frivillighet

Hjemdal mener at frivilligheten er på sitt beste når den styrer seg selv, uten innblanding fra politikere.

– Vi stoler på at de frivillige organisasjonene vet best, og stiller ikke krav til rapportering for bruk av pengene. Mens venstresiden vil overstyre frivilligheten, tror vi på en uavhengig frivillighet, der organisasjonene bruker penger ut fra egne prioriteringer, sier Hjemdal.