Foto av Sylvi Listhaug og Terje Søviknes.

Foto: FrP

Sylvi ny olje- og energiminister

Sylvi Listhaug ble i dag utnevnt som ny olje- og energiminister. Terje Søviknes overtar som eldre- og folkehelseminister.

– Jeg vil ha tilbake stoltheten over Norges største industrieventyr. Vi har ingenting å skamme oss over. Rundt 170 000 mennesker jobber direkte eller indirekte i næringen som har gjort Norge til et av verdens rikeste land og som har sikret oss det velferdssamfunnet vi har i dag, sier Sylvi Listhaug.

Kjell-Børge Freiberg, som frem til i dag var landets olje- og energiminister, går nå tilbake til jobben som stortingsrepresentant for Nordland.

Som ny eldre- og folkehelseminister er Terje Søviknes utnevnt. Søviknes er partiets 2. nestleder og var inntil valget i høst ordfører i Os kommune.

– Som ordfører gjennom nesten 20 år har jeg jobbet mye med eldreomsorg. Etter mitt syn kan du måle kvaliteten i et samfunn på hvordan vi behandler våre eldre. Det handler om respekt, nødvendige omsorgstjenester og en aktiv hverdag – hele livet. Jeg gleder meg nå til å jobbe med å gi våre eldre en varm, verdig og valgfri eldreomsorg. Dette har alltid vært en kjernesak for FrP, sier Terje Søviknes.

– Jeg ser frem til å jobbe sammen med den nye olje- og energiministeren og eldre- og folkehelseministeren. De to er partiets nestledere og både Sylvi og Terje bringer med seg mye erfaring inn i regjeringen, sier partileder Siv Jensen.