Romjulsportrettet: Sylvi Listhaug

– Hjemme hos oss opprettholder vi gode norske tradisjoner, og vi spiser derfor både pinnekjøtt og ribbe i løpet av julen, sier Sylvi.

Vil verne om juletradisjonene

Sylvi Listhaug går nå i gang med nye og viktige ansvarsoppgaver i regjering. Men først skal hun feire tradisjonell jul med familie og barn.

– Jeg er veldig glad i julen. Det er en flott høytid, og jeg gleder meg til å tilbringe den sammen med familien. Vi pleier alltid å pynte huset til jul sammen, og koser oss enten hjemme i Oslo eller på Sunnmøre, sier Sylvi.

Hun mener at julefeiringen er en viktig del av det som knytter oss sammen som nordmenn. Hun ser ingen grunn til å skamme seg over de norske juletradisjonene, og oppfordrer alle til å kose seg mest mulig.

– Hjemme hos oss opprettholder vi gode norske tradisjoner, og vi spiser derfor både pinnekjøtt og ribbe i løpet av julen. Det blir ikke noe kjøttfri jul her i gården, for å si det sånn, sier Sylvi og smiler.
Foto. Sylvi Listhaug

Sylvi Listhaug

• Født: 1977
  • Fra: Ørskog i Møre og Romsdal
  • Yrke: Olje- og energiminister (18. desember 2019-)
  • Utdanning: Adjunkt
  • Arbeidserfaring: Har jobbet som pleieassistent på aldershjem og som lærer i hjemkommunen, og var del av Oslo-byrådet i perioden 2006 til 2011. FrPs 1. nestleder siden 2019. Har tidligere vært landbruks- og matminister, justis- og innvandringsminister samt eldre- og folkehelseminister
2019 var året da Sylvi gjorde comeback i regjeringen, denne gangen som eldre- og folkehelseminister. Blant mange gode gjennomslag i 2019, er Sylvi særlig fornøyd med at regjeringen prioriterer de eldre høyt i neste års statsbudsjett. FrP gikk til valg på å få kjøkkenet tilbake på sykehjemmet, og nå kommer pengene for å få dette til.

– Jeg er veldig glad for at FrP fikk gjennomslag for å få på plass en tilskuddsordning for å få kjøkkenet tilbake på norske sykehjem. Jeg håper at flere eldre nå kan få god og hjemmelaget mat og at matlukta igjen kan fylle gangene på sykehjemmet, sier Sylvi.

Hun er også fornøyd med at regjeringen nå utvider forsøket med statlig finansiering av omsorgstjenestene. Seks nye kommuner inviteres til å delta fra 2020.

– I dette forsøket øremerkes pengene til omsorgstjenesten, slik at tjenestene til eldre og personer med behov for pleie ikke blir en salderingspost i kommunebudsjettene. De kommunene som har deltatt siden 2016 er veldig fornøyde, og derfor er jeg glad for at vi har fått gjennomslag for å fortsette satsingen, sier Sylvi.
Sylvi har vært mye på reise i året som har gått, og under tiden som eldre- og folkeminister har hun møtt mange mennesker som har gjort et stort inntrykk. Selv om hun synes det er vanskelig å trekke frem noen over andre, er hun fortsatt dypt preget av møtet med lille Isabella på ett år og hennes foreldre.

– Isabella har en dødelig sykdom som gjør at hun bare kommer til å leve noen få år, og familien kjemper nå en kamp mot Fræna kommune for å få den hjelpen de trenger. Det er hjerteskjærende. De burde kose seg den lille tiden de har sammen og bli tvunget til å slåss mot kommunen, sier Sylvi.

Hun er også glad for å ha blitt kjent med Cathrine Nordstrand, som er rammet av ALS.

– Jeg har lært utrolig mye av Cathrine. ALS er det verste man kan få, og innsatsen hun har lagt ned har allerede ført til resultater for de som rammes av denne grusomme sykdommen, sier Sylvi.

Når Sylvi ser tilbake på året som har gått, innrømmer hun at hun gjerne skulle vært enda tøffere og tydeligere. FrP har alltid vært partiet som tør der andre tier, og det er slik folk er vant til å se FrPere, mener Sylvi. Som 1. nestleder skulle hun også ønske at det hadde latt seg gjøre å drive enda mer med organisasjonsbygging ute i lokallagene.

– I 2020 er målet at partiet skal være mer gjenkjennelig, og det betyr at vi må være tøffere og tydeligere. Noe av det jeg liker best med politikken er at det gir meg mulighet til å møte folk, og det er kjempehyggelig å treffe medlemmer og tillitsvalgte i FrP på medlemskvelder og andre arrangement. Derfor er målet at jeg også skal reise enda mer i året som kommer og besøke flere av våre lokallag, sier Sylvi.
Foto av Sylvi Listhaug og ungdommer fra FpU.
Selv om Sylvi er utålmodig, og gjerne skulle sett at enda mer av FrPs politikk ble gjennomført, er hun tydelig på at de eldre fortjener et FrP med hånden på rattet i norsk politikk.

– Regjeringen tar nå opptil 70 prosent av regningen for bygge sykehjems- og heldøgnsomsorgplasser. Vi har også lagt til rette for flere plasser enn de rødgrønne gjorde. I tillegg satser vi på å få kjøkkenet tilbake på flere sykehjem, og vi får på plass Norges aller første nasjonale ombud for eldre. Dette foreslo Jon Alvheim allerede i 1990, og nå blir det en realitet, sier Sylvi.

18. desember ble Sylvi utnevnt som ny olje- og energiminister. Hun forteller at hun nå gleder seg veldig til å komme i gang med arbeidet.

– Jeg vil ha tilbake stoltheten over Norges største industrieventyr. Vi har ingenting å skamme oss over. Rundt 140 000 mennesker jobber direkte eller indirekte i næringen som har gjort Norge til et av verdens rikeste land og som har sikret oss det velferdssamfunnet vi har i dag, sier Sylvi.