Foto. Åshild Bruun-Gundersen

Foto: FrP

– En historisk dag

Åshild Bruun-Gundersen er strålende fornøyd med bioteknologiforliket mellom FrP, Ap og SV som i dag ble lagt frem.

FrP, Ap og SV er enige om endringer i bioteknologiloven, og vil danne flertall for blant annet å innføre eggdonasjon, tillate assistert befruktning for enslige og moderne fosterdiagnostikk.

– Dette er en historisk dag! Jeg gleder meg til disse endringene trer i kraft. Det er på høy tid at vi benytter oss av 2020-teknologi og ikke 2004-teknologi, sier FrPs helsepolitiske talskvinne, Åshild Bruun-Gundersen.

– Teknologien utvikler seg

Hun forteller at det ikke er tilfeldig at det er nettopp disse tre partiene som nå går sammen og danner et flertall for endringer i bioteknologiloven. Sist loven ble endret var det de samme partiene som gikk sammen i et bioteknologiforlik for å kunne hjelpe dødssyke Mehmet på seks år.

– Den gang gikk Jon Alvheim i front for å tillate preimplantasjonsdiagnostikk (PGD), som var helt nødvendig for at familien til Mehmet kunne gi barnet sitt nødvendig hjelp til å bli frisk. Det er 16 år siden. Samfunnet har endret seg. Teknologien har blitt bedre, tryggere og mer treffsikker, men loven har ikke endret seg i takt med det, sier Bruun-Gundersen.

– Tenk at for 16 år siden ble Innovasjon Norge etablert, Gmail ble lansert som den første e-posttjenesten som tilbød 1GB lagringsplass, og det ble reklamert for mobiltelefoner med kapasitet til å lagre seks sanger! I dag har alle smarttelefon og Spotify. Teknologien utvikler seg, og da må lovverket følge etter, legger hun til.

Tror Alvheim ville vært stolt

Bruun-Gundersen påpeker at det i dag finnes behandlingsmetoder som kan redde liv, gi gravide kvinner kunnskap om sitt eget svangerskap, og gjøre det mulig for ufrivillig barnløse par å få tilgang til eggdonasjon, ikke bare sæddonasjon.

– Vi moderniserer PGD-tilbudet Alvheim fikk flertall for ytterligere i dag. Vi foreslår nå å gjøre tilbudet tilgjengelig i Norge, avvikle nemndordningen og sørge for at kvinner og par som er bærere av alvorlige og arvelige sykdommer, og som er bekymret for at sitt kommende barn skal få et kort og smertefullt liv, nå gjennom PGD kan få lov til å velge ut et friskt foster. Dette er i tråd med Jon Alvheims ånd, og jeg tror han ville vært utrolig stolt over at FrP sørget for at hans vilje ble innført til slutt, sier hun.

Rett til informasjon om eget svangerskap

Hun understreker viktigheten av at kvinner skal ha rett til informasjon om sitt eget svangerskap.

– Gravide kvinner må i dag gå fire-fem måneder ut i svangerskapet før de får lov til å ta en fostervannsprøve, som i seg selv øker risikoen for spontanabort. Dette kan erstattes med en helt vanlig blodprøve som er risikofri for både mor og barn, og som tidlig i svangerskapet kan gi kvinnen svar på om barnet har alvorlige sykdommer. Men det er altså ulovlig i Norge i dag, sier Bruun-Gundersen, og fortsetter:

– FrP mener det er grunnleggende umoralsk ikke å gi kvinner tilgang til informasjon om sitt eget svangerskap. Det burde være en grunnleggende rettighet! Vi i FrP er derfor utrolig glade for at vi nå sikrer at moderne fosterdiagnostikk blir gjort tilgjengelig i Norge.

Flere får oppfylt drømmen om egne barn

Gjennom dette forliket tillates også eggdonasjon i Norge. Bruun-Gundersen forteller at det, for Fremskrittspartiet, handler om å la flere par få oppfylle drømmen om å få egne barn.

– Der familien er ufrivillig barnløs fordi menn har problemer med fertiliteten, har det i 90 år vært tillatt med sæddonasjon. Når det er kvinnen som har utfordringer, så finnes det i dag ikke noe tilbud. Prinsipielt er det ikke forskjell for eggdonasjon og sæddonasjon. Gjennom dette forliket sikrer vi at kvinner får den samme muligheten som menn har hatt i over 90 år. Og vi rammer dette inn på en etisk og forsvarlig måte, sier hun, og legger til:

– I tillegg vil vi nå tillate assistert befruktning for enslige. FrP mener at staten ikke skal sette begrensninger for hvilke valg familier og enkeltpersoner skal ta. Samfunnet beveger seg fremover, og per dags dato er Norge det eneste av de nordiske landene som fortsatt har et forbud mot at enslige skal kunne få barn gjennom assistert befruktning. Vi ser ingen grunn til at dette forbudet skal opprettholdes.

Første endringer på 16 år

Bruun-Gundersen er saksordfører i saken og har hatt ansvar for å lose den gjennom Stortinget. Hun forteller at de tre partiene raskt ble enige om å skrive loven selv for å få på plass de endringene de ønsket.

– Jeg vil rette en stor takk til både Tuva (Moflag, Ap. red.anm.) og Nicholas (Wilkinson, SV, red.anm.) for et godt samarbeid gjennom de siste månedene, og for at vi sammen har dannet en felles enighet om viktigere moderniseringer av en lov som ikke har vært endret på 16 år, avslutter hun.