Foto. Silje Hjemdal

Foto: FrP

17.mai-hilsen

Stortingsrepresentant Silje Hjemdal ønsker store og små en god 17.mai.

Koronakrisen har gjort at 17.maifeiringen i år blir veldig annerledes enn tidligere. Stortingsrepresentant Silje Hjemdal fra Fremskrittspartiet er opptatt av at folk fortsatt skal feire, selv om det blir på en litt annen måte enn før.

– Årets virkelig store festdag er rett rundt hjørnet, men 17. Mai-markeringen i år blir annerledes. Norge er snudd på hodet av corona, selv om vi sakte, men sikkert får litt av hverdagen tilbake. Det skal mer til enn en pandemi for å velte nasjonalfølelsen og dugnadsånden til det norske folk. Jeg håper folk får en fantastisk feiring hjemme, og koser seg med sine nærmeste, sier Hjemdal.

Nasjonalsangen

Hjemdal, som er fraksjonsleder for Fremskrittspartiet i familie- og kulturkomiteen, er også glad for at Stortinget i fjor vedtok at «Ja vi elsker» er norges offisielle nasjonalsang.

– Endelig er «Ja vi elsker» den offisielle nasjonalsangen vår. Det er egentlig rart at Stortinget ikke har vedtatt dette før. Jeg er sikker på at de aller fleste nordmenn har et forhold til «Ja vi elsker», sier Hjemdal og fortsetter:

– Mange idrettsutøveres største og mest stolte øyeblikk etter en seier, er medaljeseremonien hvor ja vi elsker runger utover arenaen. Vi kan alle huske bildene av Petter Northug i Falun etter å ha reist seg igjen, tårene trillet når nasjonalsangen spiltes på Lugnet skistadion. I slike øyeblikk synger man gjerne med. Det er nødvendigvis ikke sangen alene, men fellesskapet og kjærligheten til landet som gjør det så sterkt. Det handler om stolthet, hvem vi er og hva vi står for som nasjon. Stor som liten, bergenser som drammenser.

Barnas dag

I 2017 ble Hjemdal valgt til å være Barnas Stortingsrepresentant. Det er et oppdrag hun tar på alvor.

– Nasjonaldagen er på mange måter barnas dag, det er dagen man får lov å spise så mye pølser og is man bare vil. Selv husker jeg nasjonaldagen var og er en dag man ser frem til. Stasen det var å spille i korps og ta på uniformen. Etterfulgt av lek og moro etterpå på skolene og tivoli. Jeg håper derfor at barnefamiliene gjør dagen minst like bra for barna som tidligere, bare i mindre skala som ikke sprer smitte, sier Hjemdal og avslutter:

– Jeg er stolt over det norske folk som bidrar i dugnaden. Uten hjelp og støtte fra folket selv, ville aldri landet vårt vært et frihetselskende demokrati.
Jeg ønsker dere alle en god 17. mai-feiring, litt annerledes –men budskapet det samme. Gratulerer med dagen!