Sommerbilde. Åshild

Foto: Bjørn Inge Bergstuen - FrP

Glad for endringer i bioteknologiloven

Fraksjonsleder Åshild Bruun-Gundersen forteller her om hva hun er mest fornøyd med denne våren, og hva hun skal i sommerferien.

Bruun-Gundersen er fraksjonsleder i helse- og omsorgskomiteen på Stortinget for Fremskrittspartiet. De har hatt svært mye å gjøre den siste tiden.

– Det har vært veldig spesielt å stå midt i en pandemi, og helsefraksjonen har hatt store og viktige oppgaver knyttet til den. Jeg er stolt over at vi i FrP har stått skulder ved skulder med private aktører som meldte seg for å løse denne helsekrisen, både gjennom å levere smittevernutstyr, medisiner, covid-19-tester og behandlingstilbud. Nå som helsekøene har eksplodert blir disse aktørene utrolig viktige. Det offentlige klarer ikke ta unna køene alene, sier Bruun Gundersen og fortsetter:

– Ellers har selvsagt bioteknologiloven vært stor opplevelse, for jeg er så utrolig stolt over alle de viktige gjennomslagene vi har fått til! Gravide kvinner får nå tryggere og bedre oppfølging i sine svangerskap, familiene har fått mer frihet og Norge har endelig fått en moderne bioteknologilov som er i tråd med alle de fantastiske teknologiske mulighetene som finnes. Dette er den største moderniseringen på 16 år og betyr mye for familiene. Helsekomiteen har virkelig stått på det siste halvåret.

Fornøyd med gjennomslag

Fremskrittspartiet gikk i opposisjon i januar etter at regjeringen hentet IS-kvinnen hjem. Stortingsrepresentanten er fornøyd med gjennomslagene partiet har fått etter exiten fra regjering.

–Det siste året har Frp hatt en nøkkelposisjon på Stortinget og fått gjennomslag for veldig mye bra Frp-politikk. Det krever nok mer av oss politikerne og rådgiverne på Stortinget i form av sene kvelder og helgearbeid, men det er utrolig motiverende å gå på jobb og vite at det arbeidet vi legger ned fører til reelle forandringer for innbyggerne i Norge. På helsefeltet har FrP fått betydelig mer gjennomslag nå, enn da vi satt i regjering, sier Bruun Gundersen.

Sommerferie hjemme i Arendal

Bruun-Gundersen gleder seg nå til å tilbringe ferien hjemme i Arendal etter en travel vår med mange og lange dager på Stortinget.

– Jeg gleder meg til en lang og deilig sommer i Arendal, med turer på sjøen og is i Pollen. Likevel tror jeg høstsesjonen på Stortinget også blir spennende, selv om den blir veldig travel. Vi skal blant annet følge opp bioteknologiloven og påse at regjeringen leverer på det vi har vedtatt, vi skal prøve å gjøre noe med regjeringens rusreform og vi skal fjerne korona-helsekøen, sier Bruun Gundersen og avslutter:

– Når man reiser så mye rundt som det jeg gjør, så er det uansett få ting som er så deilig som en sørlandsferie. Jeg har pleid å reise ut med familien, for å få nye opplevelser og oppleve nye ting, men i år skulle vi uansett være hjemme i Norge. Vi skal til Lofoten i et bryllup i år da, det er jo ganske eksotisk?