Foto av Åshild Bruun-Gundersen

Foto: FrP - Bjørn Inge Bergestuen

– Seier for fornuften

Åshild Bruun-Gundersen er fornøyd med at den nasjonale skjenkestoppen ved midnatt oppheves fra natt til 13. oktober.

Regjeringen varslet onsdag at den nasjonale skjenkestoppen ved midnatt oppheves fra natt til 13. oktober. Helsepolitisk talsperson i FrP, Åshild Bruun-Gundersen, mener dette er en seier for fornuften.

Fremskrittspartiet har hele tiden påpekt at det er meningsløst med en kollektiv avstraffelse av utelivsbransjen som et tiltak for å unngå hjemmefester. Regjeringens grep har hatt motsatt effekt, men til tross for advarsler har de ikke ønsket å lytte til det. Men nå har regjeringen heldigvis snudd, og det er en seier for fornuften, sier hun.

Bruun-Gundersen påpeker at serverings- og utesteder selv har innført en rekke gode smitteverntiltak og lagt ned mye innsats for å følge reglene og rådene som gis. Hun understreker at det er vesentlig enklere å ha kontroll på smittevern i organisert form på utesteder enn på hjemmefester.

– Skjenkestopp ved midnatt har beviselig ført til økt hjemmefesting og sløsing av politiressurser, samtidig som det ikke har bidratt til å redusere smittespredningen. Mens dette har vært åpenbart for alle andre, har Bent Høies betenkningstid kostet utelivsbransjen millioner av kroner, i tillegg til at smittespredningen har økt. Dette burde vært ryddet opp i tidligere, slår hun fast.

Flere kommuner har den siste tiden bedt regjeringen om å oppheve det nasjonale skjenkeforbudet. KS, Trondheim, Bergen og Tromsø har bedt regjeringen oppheve skjenkestoppen, med begrunnelse i at det er bedre å la alkoholinntak skje i kontrollerte former enn i private hjem.