Foto. Jon Engen-Helgheim

Foto: FrP

– Kynisk spill med mennesker

Jon Helgheim reagerer på Aps holdning i debatten om å ta imot flyktninger fra Moria.

Regjeringen har varslet at Norge skal ta imot 50 asylsøkere fra leiren Moria i Hellas. Dette har fått flere kommuner, de fleste styrt av Arbeiderpartiet, til å rykke ut og fortelle at de har kapasitet nok til å ta imot enda flere. FrPs innvandringspolitiske talsmann, Jon Helgheim, reagerer sterkt på disse utspillene.

– Det virker nesten som om disse Ap-ordførerne konkurrerer om å vise mest solidaritet og hente flest mulig fra Moria. Jeg mener dette er å drive et kynisk spill med mennesker. I dag sitter det faktisk allerede 1 713 flyktninger i Norge og venter på å bli bosatt i en kommune, sier Helgheim.

– Trist

Han forteller at 48 av disse flyktningene har ulike funksjonshemminger og spesielle behov, og at enkelte har ventet i mottak i opptil seks år.

– Dette er mennesker vi allerede har vedtatt at skal bosettes i Norge, basert på at de har et reelt beskyttelsesbehov, i motsetning til dem vi eventuelt henter fra Moria; der beskyttelsesbehovet i beste fall er uavklart. Hvorfor vil ikke Ap-ordførerne bosette disse flyktningene? spør han, og legger til:

– Akkurat nå er Aps hilsen til flyktninger verden rundt at «er du ikke i nærheten av et TV-kamera, så kan du glemme vår solidaritet», uansett hva slags beskyttelsesbehov de måtte ha. Jeg synes det er trist at Aps offentlige oppvisning i solidaritet skal gå på bekostning av mennesker som faktisk trenger vår hjelp og beskyttelse.

Etterlyser Aps strenge linje

Helgheim etterlyser Aps nye innvandringslinje, som de varslet i fjor.

– Da skulle Ap bli strenge i innvandringspolitikken, og det skulle bli slutt på en urettferdig asylpolitikk der mennesker lokkes ut i lidelse og nød og sniker i køen foran kvoteflyktninger fordi hjelpen styres av TV-bilder. Det var gledelige nyheter for oss i FrP at Arbeiderpartiet så ut til å forstå hvor urettferdig dagens asylordning faktisk er, men det var dessverre i fjor. Nå ser alt dette ut til å være glemt, sier han.

– Enda flere vil ende opp i nød

Han påpeker at mange mennesker må lide for at Aps ordførere skal skinne her i Norge.

– Sannheten er jo at jo flere vi henter fra Hellas, jo flere vil det komme. Dem vi henter vil erstattes av enda flere mennesker som lokkes ut på den farefulle ferden over havet i håp om et bedre liv i Europa. Enda flere vil ende opp i lidelse og nød. Det skjedde sist vi hentet, og det vil skje igjen, sier Helgheim.

– De vi henter fra Moria går på bekostning av faktiske kvoteflyktninger i reell nød som vi ikke henter. Mange flyktninger i nærområder til krig og konflikt må lide for at Arbeiderpartiets ordførere skal skinne her hjemme, avslutter han.