Foto av Bård Hoksrud.

Foto: FrP

Roadtrip på E134

Tre Stortingsrepresentanter fra Fremskrittspartiet har de siste dagene reist E134 på kryss og tvers fra øst til vest og tilbake.

Stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Terje Halleland og Helge André Njåstad har de siste dagene hatt møter med næringsaktører, privatpersoner og interesseorganisasjoner som alle er faste brukere av E134. Fremskrittspartiet har siden utredningen om veiforbindelser mellom Østlandet og Vestlandet støttet en prioritering av E134.

– Det er dessverre en svært varierende standard på veien, fra firefeltsvei til fartsdumper og 40 km i timen. Næringslivet, pendlere og folk flest fortjener en bedre og vintersikker vei, konstaterer Helge André Njåstad.

Bra for næringslivet

Trioen fra Fremskrittspartiet mener at en utbedring av E-134 vil være svært positivt for næringslivet.

– Med en bedre standard og nye tunneler vil en kunne spare millioner av kroner hvert år. Skal vi lykkes i å omstille samfunnet og vinne i konkurransen med utlandet er det helt nødvendig at offentlig infrastruktur som vei er på plass, sier Terje Halleland.

Vil ha fortgang

Stortingerepresentantene har vært innom mange steder i løpet av reisen på E-134. Reiseruten inneholder besøk til blant annet Notodden, Etne, Karmøy og Seljord.

– Vi har dratt innom mange kommuner på strekningen, og det er virkelig utrolig mange fine plasser rundt i dette landet. Nå har vi sett i praksis hvor tydelig det er at E-134 trenger kraftige utbedringer, og her må vi ha en fortgang i prosessen. Denne utbedringen burde helst ha skjedd i går, sier Bård Hoksrud og avslutter:

– Det er viktig at politikerne har god kunnskap om sakene som blir vedtatt. Det er spesielt viktig i en sak som utbygging av E-134, som berører så mange av innbyggerne. Norge fortjener en mer moderne hovedpulsåre mellom Øst og Vest, som transporterer innbyggere og varer langt mer effektivt enn i dag.