Siv Jensen på talerstolen på landsmøtet 2020. Foto.

Foto: FrP

– Klimapolitikken er venstresidens nye gullkalv

Siv Jensen har sett seg lei på dyr symbolpolitikk i klimapolitikkens navn. Nå etterlyser hun tiltak som faktisk virker.

– Klimapolitikken er venstresidens nye gullkalv. Her danses det rundt, mens milliarder av skattekroner sløses bort med den konsekvens at norske arbeidsplasser trues, sier FrPs partileder, Siv Jensen.

FrP satt ned foten for krasjlanding

Hun trekker frem regjeringens store prestisjeprosjekt, Langskip, som et eksempel på slik sløsing. Karbonfangst- og lagringsprosjektet Langskip innebærer finansiering med 18 milliarder av skattebetalernes penger, samtidig som det er staten – og skattebetalerne – som tar nesten all risiko. Om prosjektet lykkes, stikker selskapene av med all gevinsten.

– Det er skattebetalerne som sitter igjen med regningen, og Fremskrittspartiet mener dette er en totalt uansvarlig måte å forvalte skattebetalernes penger på. Selv Erna måtte innrømme at det er risiko for en braklanding, og at det dermed kan ende som Stoltenbergs månelanding på Mongstad, sier Jensen, og fortsetter:

– Av respekt for skattebetalernes penger har FrP klart og tydelig satt ned foten for regjeringens forsøk på en krasjlandingsreprise.

– Norge har ikke egen atmosfære

Jensen er kritisk til utviklingen der det er om å gjøre å kaste skattebetalernes penger etter dårlige prosjekter bare fordi norske politikere setter ordet «klima» foran.

– Det kan ikke fortsette. Nå kan vi også lese at Ap, ved siden av å ville flå bilistene med enda høyere bensin- og dieselavgifter, vil øke CO2-avgiften med 10 prosent hvert eneste år frem til 2030. Det er galskap. En tydeligere avskjed med norsk industri og norske arbeidsplasser skal man virkelig lete lenge etter, sier hun.

– Andre partier kaller dette grønne løsninger, men det er intet annet enn grønnkledd sosialisme. Det er en politikk som ikke bidrar til annet enn å flytte norske utslipp og norske arbeidsplasser til andre land. Det utgjør null forskjell for verdens utslipp, for så vidt jeg vet har ikke Norge en egen atmosfære, legger hun til.

FrP skal være fornuftens stemme

Partilederen er tydelig på at Fremskrittspartiets oppgave er å være fornuftens stemme i klimapolitikken, for å kunne være et reelt alternativ for alle dem som ønsker en ansvarlig energi- og klimapolitikk.

– Vi er alternativet for dem som er lut lei av klimatiltak som smerter mest mulig for folk flest i hverdagen, og for dem som vil kutte utslippene fremfor å strø rundt seg med dyre symboler. I vårt alternative statsbudsjett vil vi gå gjennom alle klimatiltakene for å finne ut hva de koster, hvilken nytte de har, og om skattebetalerne får valuta for pengene. Klimaet trenger politikk som faktisk virker, avslutter Jensen.