Foto. Helge Andre Njåstad

Foto: FrP

FrP mener elbileiere skal betale selv

– Har du råd til å kjøpe elbil, så har du råd til å lade den, mener stortingsrepresentant Helge André Njåstad fra FrP.

Denne uken blir regjeringens forslag om endringer i borettslagsloven sannsynligvis vedtatt. Regjeringen vil at hele borettslaget eller sameiet skal belastes økonomisk dersom elbileiere ønsker å installere ladere, oppgradere strømnettet eller utføre andre oppgraderinger for å legge til rette for elbillading.

– Dette er urettferdig politikk, ikke miljøvennlig politikk. Vi vet at mange sliter med å få endene til å møtes i hverdagen, og vi kan ikke ha en usosial elbilpolitikk som går ut over de med dårlig råd, sier Njåstad.

–Urettferdig

Forslaget fra regjeringen vil bety at også de som ikke har bil i borettslaget må betale for at andre har elbil. Det strider mot rettferdighetsfølelsen til folk, påpeker Njåstad.

– For tre år siden diskuterte vi hvordan man kunne legge til rette for at mennesker med elbil skulle få lov til å installere ladepunkter dersom forholdene gjorde det mulig. Derfor endret vi eierseksjonsloven. Nå har man plutselig hoppet bukk over det som var en fornuftig lovendring, for så å endre loven til at elbilregningen skal belastes et helt borettslag eller sameie. Hadde jeg vært elbileier i et borettslag, så ville jeg vært flau, sier Njåstad og fortsetter:

– Dette er helt uforståelig, her mener nesten alle partier fra Høyre til SV og sikkert Rødt og MDG, at folk som ikke bruker bil skal betale for de som eier elbil. Det er ingenting miljøvennlig ved det. FrP ønsker å understreke at elbileiere må betale ladepunkter, oppgradering av strømnett og andre vedlikeholdsutgifter selv.

Økning i utgifter

Njåstad er bekymret for at lovendringen kan føre til en stor økning i utgiftene til enkeltpersoner eller lavinntektsfamilier.

– Jeg blir skremt over hvordan en Høyrestyrt regjering vil overstyre fellesutgiftene til et borettslag eller sameie. Dette vil potensielt øke de månedlige utgiftene markant for en enkeltperson eller familie, og det kanskje helt uten at disse personene vil utnytte seg av ladeinstallasjonene, avslutter Njåstad.