Bård Hoksrud og Marianne Markus på handletur før utlevering av kurver i 2019. Foto.

Foto: Bamble FrP

Sprer juleglede til eldre

Bamble FrP har spredd juleglede på sykehjem og helsesentre siden 90-tallet. Tradisjonen videreføres også i år.

– Vi startet med dette en gang på begynnelsen eller midten av 90-tallet. Da var det dårlige tider i kommunen, og innsparinger på absolutt alt i kommunebudsjettet. I Bamble FrP bestemte vi oss for å gjøre noe hyggelig, så vi begynte å dele ut frukt- og matkurver til beboere og ansatte på sykehjem og helsesentre i kommunen på julaften, sier stortingsrepresentant Bård Hoksrud.

Leverer kurver i år også

Hoksrud har vært med på tradisjonen helt siden den startet opp. Lokallagsleder Monica Arntzen forteller at tradisjonen videreføres også i år, selv om det kanskje blir noen begrensninger i forhold til tidligere år.

– Vi har jo pleid å være en god gjeng som drar rundt og leverer ut disse kurvene, selv om vi innimellom også har delt oss opp og reist til ulike steder samtidig. Det er hyggelig å få snakke litt med beboerne på sykehjemmene og de som jobber der i julen. I år får vi nok ikke komme inn på grunn av smitteverntiltakene, men vi skal uansett levere ut kurvene våre, sier Arntzen.

Oppfordrer andre til å gjøre det samme

Hun forteller at lokallagsstyret og kommunestyregruppen pleier å levere ut julekurvene på lillejulaften eller julaften.

– I år blir vi kanskje noen færre som står for utleveringen også, slik at vi holder oss innenfor begrensningene. Men vi skal uansett få det til, og i år er det kanskje ekstra viktig å vise eldre som ikke har kunnet få så mye besøk resten av året at vi bryr oss om dem, og å gi en liten påskjønnelse til de ansatte som takk for den gode innsatsen de gjør for å ta vare på kommunens eldre, sier Arntzen.

– Og det er en veldig hyggelig aktivitet for oss som leverer disse kurvene også. Vanligvis er det veldig sosialt, og det gir en skikkelig god følelse. Så jeg anbefaler andre lokallag å gjøre noe lignende for folk i kommunen sin før jul. Ta gjerne kontakt med oss for tips og innspill, avslutter Hoksrud.