Siv Jensen på talerstolen på landsmøte 2020. Foto.

Foto: FrP

Vil forenkle folks hverdag

FrP-leder Siv Jensen vil gi Fylkesmannen mindre makt, slik at folk flest får en enklere hverdag.

– Vi er et parti tuftet på sterk nedsettelse av skatter, avgifter og offentlige inngrep. Det å kjempe mot offentlige inngrep og unødvendige reguleringer er noe FrP nærmest står alene om, sier FrP-leder Siv Jensen.

– Biltema får ikke selge bilting

Hun forteller at det fortsatt finnes en rekke tullete regler, til tross for at Fremskrittspartiet fikk fjernet og forenklet flere av dem da partiet satt i regjering. Og at Fylkesmannen fortsatt har for mye makt, både over kommunen og kommunalministeren.

– Biltema på Forus i Sandnes er et godt eksempel på hvorfor det er problematisk. Der hadde Fylkesmannen bestemt at Biltema ikke fikk selge bilrelaterte produkter – bare plank, skruer og alt annet du ikke forbinder med Biltema. Det skjedde selv om kommunen selv mente at Biltema kunne selge bilting, fordi Fylkesmannen mente det var i strid med en plan. Saken ble anket til kommunalministeren, men hva gjorde han? Han var enig med Fylkesmannen, og brydde seg visst ikke så mye om det lokale selvstyret likevel, sier Jensen.

– Fremskrittspartiet sier ja til næringsutvikling og det lokale selvstyret. Derfor ønsker vi å fjerne Fylkesmannens innsigelsesrett i arealsaker. Vi vil snu en nei-holdning til å sette JA-stempel på byggesaker, legger hun til.

Urimelig høye gebyrer

Partilederen påpeker også at selv om Kommunereformen skulle gi mer effektive kommuner og billigere tjenester, har byggesaksgebyret økt kraftig i over halvparten av de nye kommunene.

– I Lyngdal kommune har byggesaksgebyret økt med over 120 prosent, og i Nordre Follo koster det nå dobbelt så mye å få behandlet en byggesøknad som i Sogndal – for samme bolig! Kommunene har ikke lov til å ta høyere gebyr enn hva det faktisk koster å behandle søknaden, sier hun, og avslutter:

– Sist uke foreslo vi i Stortinget at det skulle settes et tak på selvkost i byggesaksgebyrer. Det ville gitt innbyggerne billigere tjenester. På den måten kan vi sørge for at kommunene ikke kan få innbyggerne sine for unødvendige gebyrer. Når avgiftskåte kommunepolitikere fra Ap og Sp åpenbart ikke klarer å rydde opp og drive kommunene effektivt, må noen sette ned foten og endre det nasjonale regelverket av hensyn til folk flest.